Annons

Räddningstjänsten: Nej, vi fyller inte folks pooler

Den senaste tiden har räddningstjänsten i Södra Älvsborg fått flera förfrågningar om att fylla folks pooler.
Räddningstjänsten • Publicerad 27 maj 2018
Foto: Anton Hedberg

Flera personer har ringt till räddningstjänsten och frågat om brandmännen kan komma med brandbilen och fylla upp poolen. Räddningstjänsten, som i vanliga fall släcker bränder och räddar personer i trafikolyckor, har därför känt sig nödgad att gå ut med ett meddelande på sin hemsida. Det lyder:

”Inför sommaren hör många av sig för att fråga om vi kan bistå med att vattenfylla pooler. Vårt uppdrag är att ha dygnet-runt-beredskap för att agera i händelse av larm. Därför kan vi inte riskera att stå med tomma vattentankar när larmet kommer. Har du behov av att fylla upp poolen inför sommaren hänvisar vi därför till privata aktörer.”

”Jag tror att frågorna har varit allvarligt menade, särskilt när det inte har varit samma person som ringer.”
Annons

– Det har varit flera samtal. Men vi fyller aldrig pooler, och särskilt nu när det är en så här stor brandrisk behöver vi ha alla bilar fulla med vatten. Vi behöver vara redo om det kommer ett larm, säger Tommy Lieback, stabschef på räddningstjänsten i Borås.

Varför tror du att folk ringer er och frågar?

– De tycker nog att det vore praktiskt om vi kommer ut med en tankbil istället för att fylla poolen genom den egna vattenkranen, att det går fortare med en brandbil.

Är det här ett nytt fenomen för er?

– Jag har inte varit med om det tidigare, men uppfattningen att vi fyller pooler kommer kanske från andra städer.

På en del forum på internet sprids bilden av att poolfyllning är en tjänst som räddningstjänsten tillhandahåller. Och på vissa platser verkar det också vara så. Enligt ett inslag i P4 Gävleborg från 2010 hjälper brandmännen i Söderhamn till med just detta på fredagar. 1 000 kronor i timman plus vattenkostnaden, är priset.

Men det är alltså inget som räddningstjänsten i Södra Älvsborg hjälper till med.

Man får nästan känslan att de som ringer skämtar med er.

– Ja, men det här sker mer och mer, så det är på riktigt. Jag tror att frågorna har varit allvarligt menade, särskilt när det inte har varit samma person som ringer, säger Tommy Lieback.

En annan vattenfråga som uppmärksammats i veckan var när badgäster på Öckerö hörde av sig till kommunen och klagade på för lite vatten i havet. Men såvitt är känt har inte räddningstjänsten tillfrågats om att fylla upp Kattegatt…

Tobias HjelmSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons