Annons

Experimentell akvarell med ovanliga redskap

Salt, kvistar och trädgrenar. Kan man använda det när man målar akvarell? Om det är kurs i Bollebygd med Monica Månsson då går det. Kursen i experimentell akvarell lockade nio personer att tillbringa hela helgen på Bollegården.
Bollebygd • Publicerad 8 mars 2008
Hans Tolke har fått fram djupet genom att lägga skuggor på trädgrenen.
Hans Tolke har fått fram djupet genom att lägga skuggor på trädgrenen.Foto: Anne Engström
Kursledaren Monica Månsson provar om Brit Mjellqvists målning blir ännu bättre med en annan beskärning.
Kursledaren Monica Månsson provar om Brit Mjellqvists målning blir ännu bättre med en annan beskärning.Foto: Anne Engström
Första dagens produktion - inte illa.
Första dagens produktion - inte illa.Foto: Anne Engström
Experimentell akvarell kan innebära att man arbetar med grenar eller papperstussar vid sidan av penslarna eller strör salt i färgen för att få nya effekter.
Experimentell akvarell kan innebära att man arbetar med grenar eller papperstussar vid sidan av penslarna eller strör salt i färgen för att få nya effekter.Foto: Anne Engström
Linda Hellström provar vad hon kan åstadkomma med en begränsad färgskala, Agneta Berlin gillar att använda salt och Britta Olsson provar med annorlunda papper.
Linda Hellström provar vad hon kan åstadkomma med en begränsad färgskala, Agneta Berlin gillar att använda salt och Britta Olsson provar med annorlunda papper.Foto: Anne Engström
Brit Mjellqvist målar ett riktigt sommarmotiv. Annetta Vontenie provar starka färger.
Brit Mjellqvist målar ett riktigt sommarmotiv. Annetta Vontenie provar starka färger.Foto: Anne Engström

– Det finns så mycket fördomar om akvarell, säger Monica Månsson. Många tror att det är ett lätt och luftigt måleri med mycket blommotiv. Men akvarell kan lika gärna vara kraftfullt.

Till helgens kurs, som pågår lördag–söndag, har åtta kvinnor och en man sökt sig.

Annons

Vid ett bord sitter Agneta Berlin och drar en pensel med enbart vatten över papperet.

– Jag håller inte på att måla två vita hästar i snöstorm, även om det ser ut så, säger hon. Man väter papperet först innan man tar fram akvarellfärgerna.

Kursdeltagarna får testa olika effekter. De drar ut färgen med pensel, kvistar eller trädgrenar, svampar eller vad de kan komma på för att se hur färgen beter sig. De strör även salt i vissa partier för att få den speciella effekt det blir då saltet suger åt sig färg. De testar hur färgerna reagerar.

– Det gäller att känna sina färger, säger Monica Månsson. Exempelvis flyter antwerpenblått ut mer än akvamarin. Men man är aldrig herre över akvarelltekniken. Plötsligt skapar den en överraskande effekt.

Monica Månsson har kurser på hemmaplan i Hindås måndagskvällar och veckoslutskurs i Bollebygd en gång per termin. Sommartid brukar hon ha kurser på Nordiska Akvarellmuseet i Skärhamn, på Koster, Österlen eller Kinnekulle. I år hålls en tredagarskurs i Hindås direkt efter midsommar (23–25 juni) då tanken är att måla utomhus om vädret tillåter.

Brit Mjellqvist har gått flera kurser hos Monica Månsson och återvänder då och då.

– Att arbeta med färger och sin fantasi är stimulerande och ett sätt att koppla av från vardagen, säger hon.

Hans Tolke beskriver skämtsamt ett av sina motiv som ”tandborstar på en strand”. Han har även bland annat målat en naturtrogen gren. Det hänger på skuggorna.

Söndag jobbar gruppen med avtryck. Hur ser det ut om man trycker en bit wellpapp, plastfolie eller hopknycklat hushållspapper mot färgen?

Anne Engström
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons