Experimentell akvarell med ovanliga redskap
– Det finns så mycket fördomar om akvarell, säger Monica Månsson. Många tror att det är ett lätt och luftigt måleri med mycket blommotiv. Men akvarell kan lika gärna vara kraftfullt.
Till helgens kurs, som pågår lördag–söndag, har åtta kvinnor och en man sökt sig.
Vid ett bord sitter Agneta Berlin och drar en pensel med enbart vatten över papperet.
– Jag håller inte på att måla två vita hästar i snöstorm, även om det ser ut så, säger hon. Man väter papperet först innan man tar fram akvarellfärgerna.
Kursdeltagarna får testa olika effekter. De drar ut färgen med pensel, kvistar eller trädgrenar, svampar eller vad de kan komma på för att se hur färgen beter sig. De strör även salt i vissa partier för att få den speciella effekt det blir då saltet suger åt sig färg. De testar hur färgerna reagerar.
– Det gäller att känna sina färger, säger Monica Månsson. Exempelvis flyter antwerpenblått ut mer än akvamarin. Men man är aldrig herre över akvarelltekniken. Plötsligt skapar den en överraskande effekt.
Monica Månsson har kurser på hemmaplan i Hindås måndagskvällar och veckoslutskurs i Bollebygd en gång per termin. Sommartid brukar hon ha kurser på Nordiska Akvarellmuseet i Skärhamn, på Koster, Österlen eller Kinnekulle. I år hålls en tredagarskurs i Hindås direkt efter midsommar (23–25 juni) då tanken är att måla utomhus om vädret tillåter.
Brit Mjellqvist har gått flera kurser hos Monica Månsson och återvänder då och då.
– Att arbeta med färger och sin fantasi är stimulerande och ett sätt att koppla av från vardagen, säger hon.
Hans Tolke beskriver skämtsamt ett av sina motiv som ”tandborstar på en strand”. Han har även bland annat målat en naturtrogen gren. Det hänger på skuggorna.
Söndag jobbar gruppen med avtryck. Hur ser det ut om man trycker en bit wellpapp, plastfolie eller hopknycklat hushållspapper mot färgen?