Annons

Experiment och skapande inför Nobeldagen

Laserstrålar, astmastudier, spelkonstruktion och författande ingår i Nobelförberedelserna på Örelundsskolan i Olsfors. På måndag delas Nobelpriserna ut till dem som har löst uppgifterna bäst.
Olsfors • Publicerad 9 december 2018
Hampus Gustavsson (klass 2), Maga Gadzhieva (klass 5), Alexander Holst (klass 1), Melvin Ingvarsson (klass 6), Michelle Lagerman (klass 3) och Elsa Hansson (klass 4) arbetar med fysikuppgiften som handlar om ljusstrålar.
Hampus Gustavsson (klass 2), Maga Gadzhieva (klass 5), Alexander Holst (klass 1), Melvin Ingvarsson (klass 6), Michelle Lagerman (klass 3) och Elsa Hansson (klass 4) arbetar med fysikuppgiften som handlar om ljusstrålar.Foto: Anne Engström

Sedan flera år har Örelundsskolan Nobeltema några dagar inför Nobeldagen den 10 december då skolan ordnar prisutdelning och gala. Under två dagar har eleverna arbetet intensivt med olika uppgifter inom fysik, ekonomi, medicin och litteratur.

Alla elever arbetar i grupper med sex elever, det vill säga en elev från varje årskurs 1–6. Samarbetet i gruppen och hur de stora eleverna tar hand om de små är minst lika viktigt som slutresultatet. Alla grupper blev godkända men de som lyckats bäst kommer att få Nobelpriserna på måndag.

Annons

Litteraturmomentet hade temat ”Myter och fantasi”. Eleverna har fått skriva texter som lämnas in. Litteratur är det enda moment som är individuellt.

Hela idrottshallen behövs när eleverna ska arbeta med uppgiften i fysik.
Hela idrottshallen behövs när eleverna ska arbeta med uppgiften i fysik.Foto: Anne Engström

Fysikmomentet var det som tog mest utrymme i anspråk i veckan. Det bestod i att med hjälp av två speglar få en ljusstråle att färdas genom tre ”rum”. Hampus Gustavsson (klass 2), Maga Gadzhieva (klass 5), Alexander Holst (klass 1), Melvin Ingvarsson (klass 6), Michelle Lagerman (klass 3), Elsa Hansson (klass 4) gjorde en konstruktion i en kartong.

– Vi sätter lampan på en vägg så att ljuset träffar den första spegeln, som sedan skickar ljusstrålen vidare till en sned spegel i nästa rum så att ljuset svänger och träffar en vägg i det tredje rummet, förklarar Michelle Lagerman för BT:s reporter.

Mest lurigt var det att räkna ut hur lampan skulle fästas för optimal vinkel.

Melker Hindorff (klass 4), Isabelle Axelsson Esell (klass 3), Nathalie Jarlestråle Hagberg (klass 1) och Tina Blomgren (klass 6) är några av eleverna som bygger spel tillsammans.
Melker Hindorff (klass 4), Isabelle Axelsson Esell (klass 3), Nathalie Jarlestråle Hagberg (klass 1) och Tina Blomgren (klass 6) är några av eleverna som bygger spel tillsammans.Foto: Anne Engström

Ekonomimomentet hade temat återvinning. Där skulle eleverna återanvända olika saker och tillverka ett spel. De skulle tillverka en spelplan, göra spelregler och bestämma när någon räknas som vinnare. Det kunde vara den som hade mest pengar, kom först i mål eller den som har återvunnit mest enligt spelets regler.

Melker Hindorff (klass 4), Isabelle Axelsson Esell (klass 3), Tina Blomgren (klass 6) och Nathalie Jarlestråle Hagberg (klass 1) jobbade tillsammans med några kamrater. När BT tittade till dem gjorde de en spelplan från grunden där de klistrade rutor på en botten och skrev egna händelsekort.

Medicintemat hade fokus på astma. Alla elever fick testa att andas genom ett smalt och ett lite vidare sugrör medan de gick eller sprang. Flera av dem tyckte att det var jobbigt. Vincent Fredman i klass 4 har själv astma.

– Det här var ingenting jämfört med att ha astma på riktigt, tyckte han om sugrörstestet.

Gruppen diskuterade också vad som kan utlösa astma och kom fram till att man ska undvika starka dofter som parfym, men även cigarettrök eller damm.

Anne EngströmSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons