Annons
Nyheter

Äldre delar mest på Facebook: ”Lägre grad av källkritik”

Fyra av fem svenskar använder sociala medier, främst Facebook, och 100 procent av de unga i åldrarna 12–25 år tittar någon gång på Youtube.
De yngre är mer skeptiska till informationen de får via internet och fler unga har fått utbildning i källkritik.
INTERNET • Publicerad 19 oktober 2017
Foto: Janerik Henriksson/TT

Internetstiftelsen i Sveriges (IIS) årliga rapport om svenskarnas internetvanor visar att vissa internettjänster för första gången når samtliga inom vissa ålderskategorier.

I åldersgruppen 12–25 år uppger 100 procent att de någon gång använder videotjänsten Youtube. Bland 16–25-åringar använder samtliga chatt-tjänster och lyssnar på musik via internet.

Annons

– Det är intressant att vi börjar se det vi kallar hundraprocentsnivåer. Den typen av siffror har vi inte sett förut att det finns tjänster som når alla inom en viss åldersgrupp, säger Måns Jonasson, digital strateg på IIS.

Vi konsumerar allt mer media av alla de slag via internet. Användningen av sociala medier fortsätter att öka där Facebook är mest populärt med 74 procent av de svenska internetanvändarna. Över hälften använder Facebook dagligen.

I år har IIS ställt frågor om källkritik och användarnas inställning till den information de tar del av på internet. Enligt undersökningen är unga mer källkritiska än äldre och uppger i högre utsträckning att de har fått lära sig om hur man ska bedöma information på internet.

– Unga beskylls ofta för att dela utan att tänka. Men vi ser att det är de över 60 som delar allra mest på Facebook. Samtidigt har de en lägre grad av källkritik, säger Måns Jonasson.

Hälften av alla svenskar betalar för musik på internet och nästan hälften, 46 procent, betalar i dag för att se på film på internet. I fjol var den siffran 38 procent och för två år sedan 28 procent.

Användningen av röst- och videosamtal samt textmeddelanden och chatt över internet, det vill säga som görs med hjälp av någon app, ökar också mycket.

I dag har nära 100 procent av svenskarna tillgång till internet.

– Där kan man säga att vi har lyckats i stort med digitaliseringen i Sverige. Vi tror inte längre att det är någon som inte kan använda internet för att de inte har möjlighet. De som inte använder internet är de allra, allra äldsta som har gjort ett aktivt val, säger Måns Jonasson.

Helena Wande/TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons