Annons

Eric Thulin: Klefberg: ”Att enbart hänga ut löser inga samhällsproblem”

Hänga ut eller fokusera på grundfrågan?
#Metoo har demonstrerat skillnaden mellan sociala medier och traditionella medier – och gjort den tydligare än någonsin, skriver BT:s webbchef Eric Klefberg.
Eric ThulinSkicka e-post
BORÅS • Publicerad 20 oktober 2017 • Uppdaterad 1 november 2017
Eric Thulin
Detta är en personligt skriven text i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

I veckan har sociala medier svämmat över av berättelser om sexuella trakasserier.

I nätrörelsen #metoo (som alltså betyder ”jag också”), vittnar mängder av kvinnor om sina personliga erfarenheter av övergrepp och kränkningar. Kampanjen har blottat ett stort och utbrett samhällsproblem och tvingat de som blundat alldeles för länge att slutligen öppna ögonen.

Annons

Från redaktionsgolvet har jag noterat hur kampanjen samtidigt har blivit en kraftfull demonstration av skillnaden mellan traditionella medier, som Borås Tidning, och sociala medier.

Flera män, kända som okända, har hängts ut som sexualförbrytare i samband med kampanjen. På sociala medier kan dessa utpekanden spridas gränslöst, utan att någon tar ansvar för varesig sanningshalt eller konsekvenser för de inblandade.

För traditionella medier råder helt andra spelregler. Vi har ansvariga utgivare som kan ställas till svars för de uppgifter som sprids – och vi har gemensamma pressetiska regler att förhålla oss till.

”Sociala medier och traditionella medier lever förvisso i samma universum – men de är två helt olika planeter. Den ena rymmer en oförutsägbar civilisation, med skampålen placerad mitt på torget”

Den gångna veckan har vi fått frågor kring varför vi inte publicerar namn och bild på män som pekats ut i veckans #metoo-flöde. Svaret är att vi inte kan hänga ut någon endast baserat på hörsägen i sociala medier. Försiktighet med namnpubliceringar är en viktig punkt i de pressetiska reglerna – och en person som pekas ut för ett brott ska betraktas som oskyldig om fällande dom inte föreligger.

Tyder det här på att vi inte tar mäns övergrepp mot kvinnor på allvar?

Absolut inte. Jag vågar påstå att frågan har tagits upp i samtliga nyhetsmedier den gångna veckan. Men fokus i rapporteringen och debatterna har istället legat på grundfrågan: Den destruktiva machokulturen och kvinnors utsatthet i vardagen – vad ska vi göra åt det?

Om du frågar mig är det just där fokus ska ligga. För viktiga problem löses väl knappast bara genom att rikta pekfingrar mot enskilda personer?

Sociala medier och traditionella medier lever förvisso i samma universum – men de är två helt olika planeter. Den ena rymmer en oförutsägbar civilisation, med skampålen placerad mitt på torget. Samtidigt har den en kraft som kan skaka om ett helt solsystem. Den andra, en förhållandevis stelbent figur, som efter år av lärdomar mejslat fram ett ordnat samhälle som vilar på gemensamma lagar och regler.

Den senaste veckan har olikheterna varit tydligare än någonsin.

Men mitt i veckans #metoo-storm såg vi också tecken på att dessa planeter långsamt börjar närma sig varandra.

Annons

I torsdags presenterade Internetstiftelsen i Sverige sin årliga undersökning om svenskarnas internetvanor. Den visar bland annat att ungdomar tar in viktig kunskap om etik och ansvarsfullt internetbeteende i skolan. Och till skillnad från äldre användare delar de färre inlägg på Facebook, samtidigt som de är bättre på källkritik.

Ja, nu är det väl evolution på gång?

Annons
Annons
Annons
Annons