Annons

Låt rektorerna ha en fot kvar i klassrummet

Svar till Moderaterna i grundskolenämnden och debattartikeln ”Rektorsrollen behöver stärkas”, BT 2/11.
Skola • Publicerad 9 november 2017
Detta är en opinionstext i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

I debattinlägget ”Rektorsrollen behöver stärkas” tar Moderaterna i grundskolenämnden upp rektorernas viktiga roll i arbetet för att skapa en framgångsrik och välfungerande skola, och lanserar några förslag i denna fråga. I mångt och mycket kan vi sverigedemokrater hålla med om problembeskrivningen och en del av lösningarna, men inlägget kräver dock några förtydliganden och väcker också frågor.

Sannerligen så har vi en märklig ordning när det gäller utbildningen av våra rektorer. Principen är att först anställer vi dig som rektor, sedan under åren som kommer så utbildar vi dig. I hur många yrken får du leda mellan 400 och 500 personer från dag ett, men ges utbildning efterhand?

Annons

I den svenska skolan saknar hälften av rektorerna en lärarutbildning. Undersökningar visar vidare att endast cirka 15 procent av tiden läggs på den pedagogiska verksamheten. I den finska skolan, som fungerar betydligt bättre än den svenska, har alla rektorer lärarbakgrund och lägger större delen av sin tid på att stödja och utveckla verksamheten. Den finske rektorn slipper mycket av de administrativa uppgifterna som en svensk rektor har, och kan i betydligt större omfattning fokusera på det pedagogiska ledarskapet.

Lärarna har givetvis det pedagogiska ansvaret för undervisningen, men en duktig och lyhörd rektor är avgörande för att en lärare ska lyckas med sitt uppdrag. Att som chef ha kunskap om och förståelse för sina medarbetares arbetssituation är mycket viktigt om han eller hon på ett effektivt sätt ska kunna leda och utveckla verksamheten. Därför måste vi på sikt säkerställa att rekryteringen av rektorer sker bland behöriga och erfarna lärare.

Men kanske det bästa sättet att i grunden sätta sig in i arbetet och leda verksamheten är att själv arbeta i verksamheten. Därför vill vi sverigedemokrater att rektorerna tjänstgör minst fem procent av arbetstiden som lärare. Detta är redan en självklarhet på flera svenska friskolor och inte helt ovanligt i andra länder med en framgångsrik skola.

Istället för att jaga ”dåliga” rektorer som inte lever upp till våra förväntningar, så ska vi kanske börja med att säkerställa en god rekrytering av rektorer och på riktigt ge dem möjlighet att vara pedagogiska ledare för sina skolor. För att lyckas med detta så behöver vi kunna erbjuda både konkurrenskraftiga löner och goda arbetsförhållanden.

Avslutningsvis undrar vi hur Moderaterna ställer sig i lönefrågan. I er artikel skriver ni: ”Moderaterna i Borås vill att rektorer i Borås stads skolor ska ha ökat mandat att både bemanna och lönesätta sin organisation inom ramen för sin budget.” Samtidigt säger Ulf Sjösten (M), förste vice ordförande i grundskolenämnden, att vi alla i grundskolenämnden ska stå enade bakom den lönemodell som förvaltningschefen presenterade i Borås Tidning, som leder till att man anställer obehöriga lärare framför behöriga lärare med större löneanspråk.

Vilket ben vill Moderaterna stå på när det gäller rektorernas möjlighet att sätta löner – förvaltningschefens lönemodell, eller marknadslöner?

Anders Alftberg (SD), ledamot i grundskolenämnden, skolpolitisk talesman för SD Borås

Annons
Annons
Annons
Annons