Pyntat och klart för stor final
Man skulle kunna tro att intresset för Eurovision är svalare om dagarna, när solen lyser som starkast – ändå fortsätter fansen att vallfärda till arenan mitt på dagen.
I kön till arenarepetitionerna hittar man både danskar, italienare och fransmän. Och mycket barnfamiljer.
Även om några suckar besviket åt att köerna tar så lång tid på grund av den noggranna säkerhetskollen – känns det tryggt att den finns där.
För att komma in på arenan måste du, precis som på flygplatsen gå igenom en säkerhetskontroll och lägga prylarna du har med dig i en låda för avscanning. Inga vätskor är tillåtna.
Väl inne slås man av hur liten arenan känns – det är så stort, men ändå så intimt. Det nya greppet med ståplatser längst fram vid scenen är ett smart drag för att skapa en större dynamik vid scenen. Nu händer det mer där framme.
Man ser det inte så jättetydligt på tv, men scenografin inne i arenan är fantastisk. Man blir häpen över hur välkomponerat allting är. Och åter igen: stolt. Att vi lyckas göra ett sådant här stort evenemang så fantastiskt bra.
Flest applåder inne på arenan fick Lettland, Bulgarien och Finland – bidragen som även hade spexigast scennummer.
Show är dock inte alltid lika med seger. Av arenafavoriterna var det bara Finland som gick vidare. Största skrällarna var läkaren från Malta, hipsterjournalisten från Ungern och operadivan från Rumänien.
Av alla de bidrag vi har sett hittills är det dock bara norskan Margaret Berger som tycks ha en riktig chans mot Danmark.
Men man kanske inte ska räkna ut de stora fem riktigt än? Total eclipse of the heart-Bonnie Tyler tävlar ju ändå för Storbritannien.
Bäst i semifinal två
1. Det drömska fotot i presentationsklippen
2. Darin & Agnes-medleyt
3. Norge