Annons
Nyheter

TV 4: SD över spärren

Alliansen får 48,2 procent mot 46,4 för oppositionen, enligt TV 4:s valdagsundersökning. SD får 4,1 procent.
Nyheter • Publicerad 19 september 2010

Den borgerliga alliansen skulle vinna knappt och Sverigedemokraterna bli vågmästare om TV 4 Novus valdagsundersökning också blir valets slutresultat.

"Skiljer sig från förväntningar"

Annons

– Detta skiljer sig ganska avsevärt från de förväntningar som funnits, sade Arne Modig, ansvarig för Novusenkäten, i TV4.

Han pekade på att Socialdemokraterna legat under 30 procent och Moderaterna över 30 procent i många mätningar under senare delen av valrörelsen.

På frågan om hur tillförlitlig valdagsundersökningen är svarade Modig att Novus var framgångsrik 2006, då avvikelsen från valresultatet var mindre än en procentenhet för varje parti, medan det i EU-valet var svårare att träffa rätt.

– Valen är olika, sade Modig.

Novus har ringt 1 900 personer på valdagen och frågat hur de har röstat. Alliansen får i den rundringningen 48,2 procent och de rödgröna 46,4 procent, en skillnad på 1,8 procentenheter. Sverigedemokraterna kommer, enligt undersökningen, inte bara in i riksdagen utan blir också vågmästare med 4,1 procent.

Enligt TV 4/Novus rundringning bland 1 900 personer som har röstat så får partierna följande andel röster med förändringen jämfört med riksdagsvalet 2006 i parentes: M 27,2 procent (+1), FP 6,9 (-0,6), C 7 (-0,9), KD 7,1 (0,5), S 32,7 (-2,3), V 5,9 (0,0), MP 7,8 (+2,6), SD 4,1 (+1,2) och övriga 1,3 (-1,5).

Förra valet 2006 visade sig TV 4 Novus valdagsundersökning mer träffsäker än SVT:s stora valundersökning (Valu). Då låg Novus bara 0,4 procentenheter lägre än den borgerliga alliansens slutresultat. Valu överskattade alliansens resultat med 1,5 procentenheter.

Novus enkät i TV 4

M 27,2 (+1)

FP 6,9 (-0,6)

C 7,0 (-0,9)

KD 7,1 (+0,5)

S 32,7 (-2,3)

V 5,9 (0,0)

MP 7,8 (+2,6)

SD 4,1 (+1,2)

Övriga: 1,3 (-1,5)

Fotnot: Bygger på 1 900 intervjuer på valdagen. (TT)

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons