Annons
Nyheter

Gröna bilister: Defensivt, Centern!

”Förvandlingen mot en miljövänlig fordonsflotta har äntligen påbörjats!”, skriver miljöminister Andreas Carlgren och lokalpolitikern Kerstin Hermansson på BT:s debattsida. Rätt, men nu gäller det att öka farten!
Nyheter • Publicerad 2 september 2010
I alliansens valmanifest finns inte mycket som borgar för nya rekordnivåer för miljöbilarna, anser Gröna bilister.
I alliansens valmanifest finns inte mycket som borgar för nya rekordnivåer för miljöbilarna, anser Gröna bilister.Foto: SCANPIX

Regeringen ska ha beröm för miljöbilsboomen. Men det senaste året har man avvecklat mycket av det som var grund för omställningen, med resultat att andelen miljöbilar nu minskar mot samma period i fjol, och bensin- och dieselbilarnas andel av miljöbilarna ökar.

I alliansens valmanifest finns inte mycket som borgar för nya rekordnivåer, även om den föreslagna supermiljöbilspre-mien kan öppna marknaden för elbilar och laddhybrider.

Annons

För att påskynda omställningen behövs en bonus, en hög försäljningsskatt på bilar med höga utsläpp, och höga premier för de som väljer utsläppssnåla fordon. Denna modell har haft stor betydelse för omställningen av Frankrikes bilpark, samtidigt som den inte kostat statskassan något. Dessutom måste miljöbilsdefinitionen skärpas, så att den åter driver marknaden i grön riktning.

Två av tre nya bilar i Sverige är förmånsbilar. Därför är det olyckligt att alliansens valmanifest bara föreslår fortsatt sänkt förmånsbeskattning för de typer av miljöbilar som säljer minst, och bara som ”reform-?ambition, som kommer att genomföras i den takt överskott kan säkras”, kanske aldrig!

Artikelförfattarnas ”vision är att Sverige år 2030 ska ha en fordonspark som är helt oberoende av fossila bränslen”. Det är en rejäl försening jämfört med det tidigare löftet om att år 2015 avsluta nybilsförsäljningen av bilar som bara kan gå på bensin och diesel. Vi hoppas att centern kommande mandatperiod kan driva fram detta till beslut i riksdagen oavsett vilket block som vinner.

”Vi ska jaga utsläppen, inte bilisterna eller bilarna”, skriver duon. Som om bilens enda problem vore avgasröret! Oavsett drivmedel bidrar bilen till trängsel, olyckor, barriäreffekter och cancerframkallande partikelutsläpp från däck och bromsar, och för med sig enorma investeringsbehov i vägar.

Det behövs en heltäckande, långsiktig och tydlig politik för hållbar bilism – och minskat bilberoende. Vi förväntar oss förslag före valet.

Jakob Lagercrantz

Mattias Goldmann

Gröna Bilister

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons