Annons
Nyheter

FP: Säkra tillgången på biogas

Biogas som energiform har en enorm potential och är strategisk för utvecklingen bort från beroendet av fossil energi.
Nyheter • Publicerad 17 september 2010
Fordonstillverkare och transportföretag måste kunna känna trygghet i att det finns biogas att tillgå, menar skribenterna.Foto Scanpix
Fordonstillverkare och transportföretag måste kunna känna trygghet i att det finns biogas att tillgå, menar skribenterna.Foto ScanpixFoto: SCANPIX

I Västra Götalandfinns många kommuner och bolag som ligger långt framme i utvecklingen av biogas från en nischprodukt till en betydelsefull del av svensk energibalans. Västra Götalandsregionen har verkat kraftfullt för att främja utvecklingen av biogasproduktion och användning i regionen, men nu är det tid att vässa ambitionsnivåerna ytterligare.

Med en omvald alliansregering har Västra Götalandsregionen ett gyllene läge för att stärka regionens position i strävan efter att ersätta den fossila energin.

Annons

Alliansregeringen har tagit beslut om en supermiljöbilspremie. Det är spetsteknik som gäller, en utsläppsnivå på 50 g koldioxid per kilometer, jämfört med de 120 gram som gäller för dagens miljöbilsdefinition. Premien kommer att vara teknikneutral och det talas mest om elbilar och hybridfordon. Vi hoppas också mycket på elbilstekniken, men i realiteten bedömer vi att den teknik som först får ett uppsving tack vare supermiljöbilspremien blir biogasfordonen. 

Energiöverenskommelsen från i våras ger äntligen energibranschen långsiktiga spelvillkor. Kärnkraft, vattenkraft och förnybar el tillsammans med olika former av bioenergi ger en ekonomiskt och miljömässigt bärkraftig energimix, med begränsade koldioxidutsläpp. 

En omvald alliansregering kommer, som ett nästa steg, att utveckla en nationell biogasstrategi. I den processen behöver vi västsvenskar driva de frågor som vi kan bäst. Rötning av avfall från jordbruk, hushåll och livsmedelsindustri är en viktig källa till biogas, inte minst i Västra Götaland med vår näringslivsstruktur. Förgasning av skogsavfall har dock en än större potential, och där ligger Västsverige, i praktiken Göteborg Energi i samarbete med Eon, i framkant. 

Det är också här i Västsverige som fordonsindustrin finns. Energimyndigheten vill i sitt förslag till sektorsövergripande biogasstrategi (2010-08-30) prioritera uppgradering av biogas till fordonsdrift framför andra användningsområden, med fokus på gasdrift för stora fordon i stadstrafik.  Vi vill poängtera att gasdrift av personfordon inte längre är någon marginalteknik. Som exempel finns i Italien över en halv miljon gasfordon – även om den gas de körs på är fossil. 

I Västsverige har vi tagit ett stort miljökliv framåt genom den allt ökande inblandningen av biogas. En lösning som gynnar miljön samtidigt som vi löser stora avfallsproblem. 

Poängen är: att om svensk fordonsflotta ska bli fossiloberoende till år 2030, som regeringens vision lyder, krävs en aktiv uppmuntran av gasdrift – bland andra driftsformer – även av personfordon och lastbilar för långa transporter. 

För att stärka Västra Götalands ställning ytterligare behöver vi vässa verksamheten också på hemmaplan. Utvecklingen av distributionsnät är viktiga, teknikutvecklingen är viktig, men vår bedömning är att allra viktigast är att få fart på produktionen av biogas. Fordonstillverkare och transportföretag måste kunna känna trygghet i att det finns biogas att tillgå, för att de ska våga satsa på miljövänlig teknik. 

Vi tror på större regional samverkan inom Västra Götalandsregionen. Vi tror på saminvesteringar i anläggningar för att säkra tillgången till avfallsråvara, utnyttja stordriftsfördelar och minska riskerna för ingående aktörer. Kommuner och bolag runt om i regionen ska inte behöva lösa alla problem kring hanteringen av det organiska avfallet var och en på egen hand. 

Vi tror också på ett strategiskt arbete på regional nivå för att stödja optimering och teknikutveckling med syfte att öka produktion, kvalitet och effektivitet i befintliga anläggningar i regionen.  

Nästa mandatperiod måste innebära det verkliga genombrottet för att bryta fossilberoendet i fordonssektorn. Allt talar för att en av de viktigare nycklarna ligger i biogastekniken, och Västsverige ska behålla ledartröjan i den utvecklingen. 

Annons

Helena Holmberg (FP) Göteborg 

Vice ordförande miljönämnden, kandidat till Västra Götalandsregionen

Anita Brodén (FP) Sollebrunn 

Riksdagsledamot

Eva Flyborg (FP) Göteborg

Riksdagsledamot

Morgan Hjalmarsson (FP) Borås

Kommunalråd

Lars Tysklind (FP) Strömstad

Riksdagsledamot

Annons

Mikael Wendt (FP) Skövde

Ledamot Kommunstyrelsen, kandidat till Västra Götalandsregionen

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons