Annons

Vägtunnel försenas av leveransfel

Veidekke fick en felleverans till barriärelementen. Upphängningsanordningarna skulle var syrafasta, men det var de inte.
Ulricehamn • Publicerad 11 november 2014

200 meter barriärelement i ena tunnelröret har fått tas ned för att sättas upp igen med rätt anordning.

Felleveransen som upptäcktes vid rutinkontroll i augusti har gett en hel del mer jobb till Veidekke och innebär att själva tunneldelen av projektet förmodligen kommer bli försenat.

Annons

Det skulle ha varit klart i maj. Däremot försäkrar Peter Svenningsson, regionchef för anläggning Sydväst hos Veidekke att hela projektet etapp två av motorvägsbygget, kommer vara klart i tid till invigningen av motorvägen i oktober 2015.

– Det här är ett mindre problem som vi får rätta till. Det är klart att just vid den delen av tunneln där det blivit fel, där blir vi försenade, men totalt sett så jobbar vi på många olika ställen i tunneln och ser man till helheten i projektet så kommer vi vara klara i tid, säger Peter Svenningsson.

Tunneln i Vist består av två rör som är ungefär 400 meter långa. Dem klär man med betong längs väggarna bland annat för att öka säkerheten i tunneln. Inklädnaden består av tre delar, en sockel vid marken och ett barriärelement ovanpå och ett väggelement ovan på det. Det är uppsättningsanordningen för barriärelementen som nu måste bytas ut. Cirka två hundra meter, på båda sidor av tunneln i ett av rören är det som måste bytas ut, eller ungefär 25 procent av barriärelementen som ska upp i hela tunneln. Det är också ungefär så många barriärelement man hade hunnit sätta upp innan felet upptäcktes.

– Sånt här händer ibland. Det är ett stort projekt med många delar och mindre produktionsstopp sker ibland, säger Peter Svenningsson.

Det här känns inte riktigt som ett mindre produktionsstopp?

– Det är alltid tråkigt att göra om ett arbete, men störningen påverkar inte sluttiden i varje fall, säger Peter Svenningsson.

Vad betyder det här för Veidekke rent ekonomiskt?

– Det vet vi inte än. Det är flera parter inblandade vid konstruktion, tillverkning, leverans och montering, säger han.

* Veidekke uppför en fyrfältsmotorväg längs väg 40 mellan Borås och Ulricehamn, sträckan Dållebo–Hester.

* Vägsträckan är 7,2 km med sju broar och en bergtunnel. Broarna består av fem mindre broar och två stycken samverkansbroar varav en hela 320 m lång. Bergtunneln är 400 m lång.

* Entreprenaden är värd sammanlagt 540 miljoner kr.

Åsa Dahlberg
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons