Annons
Det är full fart på sommarlovsentreprenörerna i Ulricehamn.
Ulricehamn • Publicerad 25 juli 2008
Sommarlovsentreprenörerna Malin Jensen, Elin Rosell och Therese Hendén i företaget Hemmafix på väg ut att marknadsföra sig ytterligare.
Sommarlovsentreprenörerna Malin Jensen, Elin Rosell och Therese Hendén i företaget Hemmafix på väg ut att marknadsföra sig ytterligare.Foto: Göran Jakobsson

Tolv ungdomar i totalt fyra företag jobbar, lär sig och tjänar en del pengar.

Det är första gången Ulricehamn har sommarlovsentreprenörer. Det hela går ut på att ungdomar i åldern 17–18 år ensamma eller tillsammans startar företag som de kör under ett antal sommarveckor.

Annons

I Ulricehamn fanns 20 platser. Men lite trögt var det så här första året, 16 ville vara med. Men sedan fick fyra riktiga sommarjobb och kvar blev 12.

– Det märks att det är bättre tider just nu. Fler än vanligt har fått sommarjobb och det gör att det inte blir så många som är aktuella i detta projekt, säger Ulla Zander, som tillsammans med Ulla Andersson håller i det hela.

Viktiga frågor

Först hade man en vecka med hårddrillning i allt man som företagare bör tänka på. Det handlar om hur man utvecklar sina idéer, marknadsför dem och liknande, inte minst vad gäller ekonomi, bokföring och försäkringsfrågor. Varje deltagare fick 2 000 kronor som startkapital. Sedan var det ut och pröva sina vingar i verkligheten. Hela tiden finns ansvariga till hands för att ge råd och svara på frågor. Men det är ungdomarna själva som driver sina bolag och fattar beslut.

Det största av årets fyra företag är Hemmafix. Företagets slogan är ”Vi säljer fritid till dig med hem och hushåll”.

– Jag tycker att det gått bra hittills. Vi har lärt oss mycket och haft riktigt kul, intygar Therese Hendén, innan hon och några till ger sig ut på en ny runda för att marknadsföra sig.

Hur länge man håller på avgör man själv, men normalt är tre till fem veckor.

Sommarföretag

Hemmafix

Idé: Hjälper hushåll med det mesta, som allmän städning och trädgårdsarbete.

Deltagare: Therese Hendén, Emil Ejderhall, Caroline Söderberg, Malin Jensen och Elin Rosell.

Blomman

Idé: Ordna barnaktiviteter på Prången, vara barnvakter, dela ut turistinformation med mera.

Deltagare: Johanna yr Stefánsdottir och Emmelie Gahnström.

Cooking to Gather

Idé: Starta hemsida och ta reda på vad unga runt hela världen äter och sedan göra en kokbok.

Deltagare: Simon Hasselsjö, Robin Karlsson och Daniel Mattiasson

Anton Olander och Emil Andén har ritat ett eget varumärke som de låter brodera på pikettröjor som de sedan säljer.

Göran Jakobsson
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons