Sämre än väntat för New Wave
New Wave Groups rapport för andra kvartalet visade sämre siffror än väntat – vd Torsten Jansson hade räknat en 20 miljoner kronor högre vinst.
New Wave Group med Sjuhäradskoppling genom märken som Craft, Seger och Sagaform och med dotterbolag och lager här, visar ett sämre resultat än väntat för andra kvartalet. Omsättningen sjönk lite, till 983 miljoner kronor, och resultatet såg en minskning från drygt 70 miljoner kronor till 48 miljoner jämfört med samma period i fjol. Vd Torsten Jansson förklarar att han räknat med ett reslutat som låg 20 miljoner kronor högre – alltså i nivå med fjolåret – eftersom man också ökat kostnaderna för försäljning och marknadsföring.
Försäljningen påverkades dels negativt av en viss varubrist – företaget är i färd med att bygga upp varulagret– dels av att USA-marknaden gick under förväntan.
– Ja, vi har tappat i USA och har ingen riktigt bra förklaring till det, säger finanschefen Lars Jönsson.
Segmentet sport och fritid, där dotterbolaget New Wave Sports ligger i Borås, bidrog till det sämre resultatet och omsättningen. En viktig anledning till tapp i omsättningen, förutom en dålig USA-marknad, är att också att företaget sagt upp försäljningsavtalet med Umbro Sverige.
– Det var väntat att vi skulle tappa sedan vi slutade sälja Umbro, men Craft och de andra märkena fortsätter att sälja bra, så segmentet går bra, säger Lars Jönsson.