Annons

Rustar inför sommaren

Det handlar inte bara om turism på Ulricehamns turistbyrå.
Ulricehamn • Publicerad 30 maj 2008
De nya skyltarna som börjar sättas upp nu i juni.
De nya skyltarna som börjar sättas upp nu i juni.Foto: Boel Ferm
Ett glatt inslag på gågatan i Ulricehamn, de är ambassadörer för bygden. Från vänster Lisbeth Johansson, Lena Tjäder, Sigbritt Wilhelmsson, Camilla Palm, Agneta Sjöblom och Lisa Rosén.
Ett glatt inslag på gågatan i Ulricehamn, de är ambassadörer för bygden. Från vänster Lisbeth Johansson, Lena Tjäder, Sigbritt Wilhelmsson, Camilla Palm, Agneta Sjöblom och Lisa Rosén.Foto: Boel Ferm

Nu startar sommarsäsongen för turistbyrån i Ulricehamn. I enhetlig klädsel ska turistvärderna informera och hjälpa till rätta.

– Jag vill se dem som ambassadörer för bygden, säger Lisbeth Johansson, turistchef.

Annons

När skolan stänger håller turistbyrån öppet varje dag hela veckan tills skolorna börjar igen. Tre turistvärdar arbetar regelbundet och för att klara sommaren har tre till anställts.

– De är trogna medarbete och väldigt kunniga, säger Lisbeth.

Medarbetarna på byrån ska kunna hjälpa till i turistbyrån, tipsa om besöksmål och hjälpa både besökare, boende i bygden och näringsidkare till rätta, med andra ord sälja bygden.

– Väldigt många turistbussar kommer hit för guidade turer, ungefär 200 bussar per år och sedan 15 år tillbaka är det gårdarna runt sjön som är populärast.

Lisbeth är entusiastisk för framtiden och fylld av planer och idéer.

Kommunen har tillsammans med näringslivet i Ulricehamn arbetat fram en unik marknadsplan.

– Men kalla det inte marknadsplan! Vi har vänt på konceptet och utformat en framtidsberättelse, säger Lisbeth.

Hon beskriver det som en emotionell visionsplan där man jobbar med attityder och värderingar och inte bara tänker i fysiska banor.

– Vi har jobbat med den i ett par år, den berör hela tanken med utvecklingen av Ulricehamn. Vi vill skapa en välkomnande känsla för de som besöker Ulricehamn.

Konceptet är unikt och framarbetat av en kärngrupp.

Annons

– Vi har pratat om olika konkreta handlingar och delat in det i tre delar, Leva, Uppleva och Verka.

Målet är i korthet att utveckla och göra Ulricehamn mer attraktivt och inte en ort man passerar på motorvägen. ”Här bor man inte i brist på bättre” står det bland annat i introduktionen till framtidsberättelsen.

Arbetsgruppen vill se den som ett komplement till Vision Växtplats Ulricehamn som står för den fysiska planeringen.

– Ska vi nå kommunens mål om 25 000 invånare år 2020 måste vi alla hjälpas åt, säger Lisbeth.

Planerna på ett besökscentrum är del i det. Lisbeth vill skapa ett besökscentrum som förenar kultur och turism på ett helt nytt sätt. De nuvarande lokalerna har man växt ur.

En av turistbyråns aktiviteter är olika cykelpaket.

Ulricehamn är den kommun som kommit längst med cykelvägar i Sjuhärad. Målet är att cyklister ska kunna ta sig från Falköping i norr till Falkenberg i söder. Sju kommuner har gått samman i ett projekt kallat Västerhavsleden. Varje kommun ansvarar för att skapa en detaljerad karta med utmärkta leder. Nya skyltar har tagits fram i samråd och Jan-Åke Hugo Claesson, trafikplanerare i Ulricehamn visar upp de första.

– De är speciellt framtagna för det här, röd text och symboler för till exempel fornminne, var man kan äta med mera kommer att utmärka alla cykelleder, berättar han.

Målet är att kartor och skyltning ska vara genomfört inom två år.

– Det är ett pågående projekt.

Annons

I cykelpaketet ingår boende, kartor, frukost och lunchkorg.

– Vi vill så småningom kunna sy ihop ett heltäckande cykelpaket från Sjuhärad, säger Lisbeth.

Nu laddar hon och hennes medarbetare för sommaren med ny sommarklädsel.

Några engagemang i sommar SjuhäradsfestivalenGösanatta, fisketävlingNordiskt och svensk mästerskap i EnduroAllsång i StureparkenGällstadDagarnaAllsång i HökerumSten och Smyckesmässa

Boel Ferm
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons