GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Nakenvecka i simhallen – så blir badet ett rent nöje

Det är inte så spännande som det låter, men nakenveckan är viktig ur flera aspekter.
– Vi hoppas på att vi ska få in mycket mindre klor i vattnet och förbättra både för miljön och alla som badar, säger personalen.
Ulricehamn • Publicerad 17 oktober 2017
Foto: TT

Nakenveckan i simhallen handlar om att informera besökarna om vikten av att tvätta sig innan man hoppar i bassängen - och att göra det naken.

Personalen bär tröjor som uppmanar till att duscha naken och tvätta sig ordentligt och i duschrummet delar de ut tvål och duschcreme.

– Jag stod i duschen i går och informerade och förklarade varför man ska duscha utan baddräkt, varför man ska tvätta håret även om man inte tänkt doppa huvudet, säger Anne Andersson som jobbar i simhallen.

Besökare har reagerat på att det luktar mycket klor i badhuset och anledningen till det är just att man inte tvättar sig ordentligt. Rent klor luktar inte, men när det reagerar med smutsen på huden uppstår en klordoft.

– Duschar alla kan vi minska kloranvändningen och skydda både miljön och små barn som lätt kan få eksem.

Man delar även ut en lapp med information och en ”äcklig ruta”:

”Enligt branschtidningen Badmästaren kan det samlas 1,5 kilo hår och hudavlagringar, 10 liter svett, urin och saliv samt 750 000 miljarder bakterier i en simbassäng om 500 personer har badat utan att duscha före.”

– Och 500 personer har man ju på en dag i en simhall, säger Anne Andersson.

Louise OlssonSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.