Annons

Konsument Borås: Gunilla har rätt till ersättning

Enligt konsumenttjänstlagen har Gunilla Gunnari rätt att få ersättning för husets skador.
Ulricehamn • Publicerad 22 juli 2008

Problemet är att det inte finns någon att reklamera till.

– Får hon inte tag i takläggarna blir det inte så lätt att lösa det här. Hon har hamnat i ett taskigt läge, säger Johan Esping, konsumentsekreterare vid Konsument Borås.

Annons

Han uppmanar alla att ta reda på ett företags organisationsnummer innan affären påbörjas.

– Att anlita någon via telefon är en stor risk. Eftersom man inte har någon säkerhet finns det en större risk att bli lurad.

Har man däremot tillgång till företagets organisationsnummer kan man få en närmare inblick i företagets historik.

– Då kan man ringa till Skattemyndigheten och Kronofogden för att få en uppfattning om hur seriöst företaget är.

Om man inte har så stor erfarenhet av att anlita hantverkare kan man också vända sig till Konsumentrådgivningen i Borås.

– Vi ger tips på vad som är bra att tänka på och hur man kan undvika de värsta fallgroparna, säger Johan Esping.

Tips - Så kan du skydda dig från oseriösa firmor

Begär att få se företagets F-skattesedel och organisationsnummer.

Be om referenser från tidigare jobb och ta kontakt med tidigare kunder.

Skriv ett skriftligt avtal där arbetets omfattning och maxkostnad igår.

Betala aldrig tills arbetet är färdigt.

Vedrana Sivac
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons