Annons

Golvföretag firade med fotobok

I morgon öppnar Internationella möbelmässan i Älvsjö. Bolon, har valt att inte finnas där.
Ulricehamn • Publicerad 4 februari 2013
Annica och Marie Eklund poserar framför några av bilderna som finns med i den kommande boken The story of Bolon.
Annica och Marie Eklund poserar framför några av bilderna som finns med i den kommande boken The story of Bolon.Foto: Helena Berg

Istället bjöd golvföretaget i kväll på en "förrelease" av fotoboken som ska presenteras på Milanomässan i april.

Man kan säga att det var födelsedagskalas. Det är tio år sedan systrarna Marie och Annica Eklund tog över företaget. Och det är 20 år sedan deras föräldrar satsade på att göra golv för offentligmiljön istället för mattor till yttertält. Själva företaget, startades av farfar Nils-Erik Eklund som började göra trasmattor av nylon- och bomullsspill för mer än 60 år sedan.

Annons

Platsen för firandet var vald med omsorg, ett litet hotell på Östermalm i Stockholm, som utan tvekan lever upp till sitt namn Ett hem. Sällskapsrummet och matsalen var dekorerade med Tobias Regells bilder som ingår i boken. Fotografen har följt familjen på resor och möten med de många internationella designer som samarbetar med Ulricehamnsföretaget.

De internationella formgivarna har också intervjuats i boken. Intervjuerna har gjorts av Simon Mills som bland annat medarbetar i designtidskriften Wallpaper. Han är lika entusiastisk när han talar om Bolons kultstatus bland världens formgivarelit, som när han berättar om produktionen i Ulricehamn.

– Boken är en berättelse om vår historia, en personlig berättelse med svartvita bilder, säger Marie Eklund som är designer.

The story of Bolon är titeln på boken, som kommer inbunden i en mycket begränsad upplaga. Fler kommer att ha möjlighet att läsa den i pocketformat.

– Idén att göra en bok, kom av en slump, säger Annica Eklund, företagets vd. En vän sa: Borde ni inte göra en bok och berätta er historia. Jag gick hem till Marie och vi bestämde oss. Nu har vi haft möjlighet att göra den på ett fantastiskt sätt.

Företaget har ingen ny kollektion i år, det är förklaring till att mässan nobbas. I fjol kom två. Istället återfinns golven i flera andra utställares montrar.

Att boksläppet kommer i Milano är ingen tillfällighet. Sedan systrarna tog över har exporten varit betydligt större än försäljningen i Sverige. Under några år marknadsförde man sig inte alls på hemmaplan.

– Vi är säkra på att vår historia tilltalar många, det finns något universellt i att tro på sina drömmar och sträva efter att fullfölja dem. Att göra boken har varit en speciell erfarenhet. Det är en fantastisk känsla att ta sig tid att reflektera och tänka över vad man har uppnått, säger Annica Eklund.

Inger Dahlin-Ros
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons