Annons

Framgångssagan fortsätter

Det började som ett skolprojekt med ovanligt höga ambitioner. Nu är Bolsa på god väg att etablera sig i modebranschen.
Ulricehamn • Publicerad 27 februari 2011
Anna Östlundh och Edith Andén har ännu inte gått ur gymnasiet, men driver ändå Bolsa AB. Här med den första prototypen på den nya väskan.
Anna Östlundh och Edith Andén har ännu inte gått ur gymnasiet, men driver ändå Bolsa AB. Här med den första prototypen på den nya väskan.Foto: Oskar Pålsson

Nästa återförsäljare för väskorna från Ulricehamn blir Bubbleroom.

Bolsa startade som ett företag inom Ung Företagsamhet. De blev utsedda till bästa UF-företaget i Sverige och vann sedan en fin utmärkelse på Europamästerskapen.

Annons

De har några månader kvar i skolbänken. Studenten hägrar – och först när examen är avklarad kan de fokusera på sitt företag till hundra procent.

– Det är klart att man i vissa lägen tänker på företaget när man borde vara fokuserad på annat. När jag skrev ett prov i skolan tänkte jag på hur vår nästa monter på en mässa skulle se ut, säger Edith Andén.

De säljer exklusiva väskor, gjorda av spillmaterial från Ulricehamnsföretaget Bolon. Miljöaspekten – att återvinna material som annars hade slängts – har varit till stor nytta för dem.

– Det är verkligen bara positivt. Många uppskattar att vi tänker på miljön. Sedan ska man inte överdriva det, eftersom riktigt allt inte går att göra på lika miljövänligt vis, men stora delar gör det. Väskorna tillverkas i Lettland, men där har vi ett samarbete med ett annat företag, så det går inga extra resor dit gentemot tidigare.

Under UF-perioden var de fem personer i företaget. Nu är det två kvar.

Edith Andén (vd och försäljningschef) och Anna Östlundh (design- och produktionsansvarig) brann för företaget och valde att fortsätta driva det, som aktiebolag.

– Att slita är kul om man gör det för något som man verkligen tycker är roligt. Och vi har verkligen fått slita. Det här är inget som går av sig självt, utan det är mycket jobb som ligger bakom, men det har det varit värt, säger Edith Andén.

– Både jag och Edith tycker att det är väldigt roligt med design och mode, så det är inte svårt att hitta energi, tillägger Anna Östlundh.

Väskorna säljs idag på NK i Stockholm och Göteborg – men de har många nya återförsäljare på gång. En av dessa är Bubbleroom, som ses som en av ledande inom modebutiker på nätet.

– Det känns jättekul, säger de.

Annons

Även på lokalt plan kommer väskorna att säljas.

– Det är klart nu att Heléns Hus här i Ulricehamn ska sälja väskorna, precis som Modefabriken i Borås, avslöjar tjejerna.

De är även nära en överenskommelse med en dansk butikskedja, för att kunna sprida sina väskor även utanför Sveriges gränser.

– Vi har drivet och viljan för att jobba med det här. Vi vill ta det flera nivåer längre än vad vi gjort hittills, säger de.

Oskar Pålsson
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons