Annons
Gotlänningen trodde han köpte en nyservad bil av Nordströms Bil & Maskin i Ulricehamn.
Ulricehamn • Publicerad 4 mars 2010

Vid ett verkstadsbesök visade det sig dock att bilen inte var servad på de senaste tre åren.

Nu rekommenderar Allmänna reklamationsnämnden, ARN, säljaren att ersätta köparens utlägg på 5 180 kronor för en reparation och service,

Annons

I mars förra året köpte en man från Gotland en VW Beetle av -99 års modell av Ulricehamnsfirman. Säljaren uppgav att bilen var nyservad och i bra skick, men när han kom hem med bilen lyste airbag-lampan. En verkstad konstaterade att det var fel på styrenheten till airbagen och säljaren skickade en ny styrenhet som köparen kunde sätta in.

Det var när gotlänningen lät en verkstad utföra monteringen som det upptäcktes att motoroljan och filtret inte hade bytts på tre år, varför ett akutbyte blev nödvändigt. När säljaren därefter skickade fakturan på reparationskostnaderna till säljaren vägrade denne att betala och hävdade att säljaren först måste få möjlighet att åtgärda felet.

ARN ger dock köparen rätt med motiveringen att det hade blivit för dyrt och krångligt för säljaren att köra tillbaka bilen till Ulricehamn, eftersom det fanns "viss risk" för att denne inte skulle få kompensation för sina utlägg.

Niclas Sennerteg
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons