Annons
Nyheter

Med våld och död som varumärke

PR har blivit allt viktigare för terrorstämplade organisationer. Och när det gäller varumärkesbyggande är skillnaden mellan Islamiska staten (IS) och moderna företag inte särskilt stor - förutom att de förstnämnda livnär sig på att marknadsföra död.(TT)
Publicerad 9 juli 2015
PR har blivit allt viktigare för terrorstämplade organisationer. Och när det gäller varumärkesbyggande är skillnaden mellan Islamiska staten (IS) och moderna företag inte särskilt stor - förutom att de förstnämnda livnär sig på att marknadsföra död. Den
PR har blivit allt viktigare för terrorstämplade organisationer. Och när det gäller varumärkesbyggande är skillnaden mellan Islamiska staten (IS) och moderna företag inte särskilt stor - förutom att de förstnämnda livnär sig på att marknadsföra död. Den

Den välproducerade filmen mullrar i gång och Hizbollahledaren Hassan Nasrallah hälsar besökarna välkomna till en turistattraktion av det mer ovanliga slaget. På toppen av berget Mleeta i södra Libanon ligger utomhusmuseet som ibland brukar liknas med Hizbollahs eget Disneyland.

Popcorn och prylar

Annons

När TT besökte parken blandades doften av popcorn med skolbarnens skratt och den påkostade propagandan. Guiden, själv medlem i Hizbollah, redogjorde på perfekt engelska för den shiamuslimska rörelsens motstånd mot Israel och visade bland annat det abstrakta konstverk som skapats av vapen som beslagtagits från ärkefienden.

Inget besök är heller komplett utan ett stopp i den välfyllda presentbutiken där besökarna, de flesta libaneser, kan köpa allt ifrån väggklockor och bönemattor som pryds av Nasrallahs ansikte.

Att en organisation som terrorstämplats av flera länder bygger en turistattraktion känns kanske märkligt. Men faktum är att parken är en del av ett synnerligen väloljat propagandamaskineri. Och när det gäller militanta grupper i Mellanöstern är Hizbollah att betrakta som något av ett PR-geni, enligt Lina Khatib som är chef för tankesmedjan Carnegies Mellanösterncenter i Beirut.

””

Populärt med propaganda

Den teknologiska utvecklingen har gjort att användandet av propaganda ökat och militanta grupper försöker kompensera förluster på slagfältet genom ett idogt PR-arbete. Och när det handlar om varumärkesbyggande och marknadsföring är det ingen större skillnad mellan multinationella företag och terrorstämplade grupper som al-Shabaab, IS eller al-Qaida.

””

Men även om det strategiska arbetet har vissa likheter finns också fundamentala skillnader.

””

Jihadist-klädsel

Propaganda har vanligtvis tre tydliga mottagare; redan övertygade anhängare som ska försäkras om att rörelsen levererar, möjliga rekryter och fiender som behöver skrämmas. Verktygen och strategierna som används skiljer sig däremot åt beroende på målet för rörelsen.

Ett sätt att integrera den egna ideologin i anhängarnas vardagsliv är att erbjuda olika typer av produkter. De flesta organisationer säljer allt från kepsar till muggar och t-shirts men det går också att få både dockor och gympapåsar med IS-tryck.

””

Uppdaterade strategier

Annons

Många av de terrorstämplade grupperna har utvecklat sina kommunikationsstrategier enormt under årens lopp. På 1980-talet utgjordes Hizbollahs kommunikation främst av textbaserade flygblad med ett sekteristiskt språk. I dag har gruppen slipat retoriken och inbegripit mer nationalistiska symboler i sin propaganda för att på så sätt nå ut till en bredare massa i Libanon.

Även jihadisterna i IS har lyft sin propaganda till nya nivåer jämfört med tiden då de fortfarande kallade sig Jamaâ??at al-Tawhid wal-Jihad. Sociala medier används flitigt för att digitalisera jihadismen och till och med de grymmaste budskap förmedlas i videoinspelningar där extremisterna använder samma redigeringstekniker som i Hollywood. Genom länkar på nätet når radiokanalen al-Bayan tusentals lyssnare varje dag och de får ta del av en rekryteringsstrategi som skulle imponera på vilken PR-byrå som helst i New York.

Tydlig avsändare

Och propagandamaskinen IS är genomgående noga med att använda stämplar, brevhuvuden och logotyp för att försäkra sig om att avsändaren alltid är tydlig.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons