TT-Sport

Svensk storsatsning på rallycross-VM

TT-Sport Artikeln publicerades

Det fanns en tid då det var formel 1 eller rally-VM som var den stora drömmen. Plötsligt vill alla köra rallycross. - Ska man ta sig upp till högsta nivå utan att tvingas öppna plånboken för mycket är det här man ska göra, säger P-G Andersson, en av årets förare i rallycross-VM.(TT)

Andersson ska ratta en fyrhjulsdriven Volkswagen Polo med 600 hästkrafter under 13 tävlingshelger runt om i världen, från Argentina och Kanada till tyska Hockenheim och värmländska Höljes (3-5 juli).

– Det känns i ryggen när man gasar, den har en rejäl acceleration, säger P-G Andersson, den dubbla JVM-mästaren i rally som nu tar steget fullt ut till rallycross.

– Det kändes som att mina skepp hade gått när det gällde rally. För några år sedan kunde man hoppa in i WRC och göra bra sträcktider, nu har utvecklingen gått så mycket framåt att man är långt efter om man bara har den näst bästa bilen. Och det finns så få platser i de bästa bilarna, och de brukar gå till yngre förare. Jag kände att jag inte skulle komma längre inom rally, därför bytte jag till rallycross.

Trafikvan förare

I årets VM-serie kommer även STCC-mästaren Johan Kristoffersson att köra, medan den dubble STCC-mästaren Tommy Rustad kommer att köra EM-serien

Kristoffersson berättar:

– Det finns mycket man kan ta med sig från racing, speciellt hur man finjusterar bilen. Dessutom är jag ju van med trafik, att ha bilar omkring mig hela tiden, säger han.

För en rallyförare, som är van att åka 185 km/tim mellan två träd med sju meters avstånd, blir det en omställning att köra kort bana med en massa andra bilar.

P-G Andersson är dock inte alltför rädd för förändringen.

– Jag är uppväxt i trafik i och med att jag kört folkrace. Jag tror inte man måste vara livrädd i varje sväng, även om det kommer skramla lite här och där.

Billigare satsning

TT: Hur mycket billigare är en rallycrossatsning jämfört med en i rally?

– Det är tre gånger så dyrt att satsa på WRC än på rallycross-VM. Och då får man bara näst bästa bil, här har jag det bästa man kan få. När man tävlar vill man ju ha chans att vinna, har man inte bäst förutsättningar så går det ju inte. Det är inget roligt att ligga långt bak i en tävling, därför tror jag på det här.

Rallycross-VM inleds i Portugal den 24-26 april.