STCC-helg i skuggan av protester
Avslutningen på Gelleråsen senaste STCC-helgen blev kaotisk. Protester och diskningar ledde till att Mikaela Åhlin-Kottulinsky, den första kvinnliga STCC-segraren någonsin, förlorade sin seger och att hela mästerskapstabellen fick räknas om. Detta sedan fyra Cuprabilar i två olika lopp diskats, däribland totalledaren Robert Dahlgren.
Ny ledare är nu rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson, en poäng före Dahlgren.
Diskningen överklagad
PWR-teamet, som drabbades av diskningarna, slår ifrån sig och säger att de följt regelverket.
””
De har överklagat juryns beslut och Cupra Racing internationellt ger teamet full backning.
””
Protesterna tyckas bara vara toppen på isberget av den ilska som pyrt under ytan under längre tid mot PWR-teamet och deras framgångar.
””
””
Påverka prestandan
Och att det inte skulle påverka prestandan att ta bort ljuddämpare och ändra avgassystemet håller inte Tommy Kristoffersson med om.
””
””
Redan till tävlingen i Anderstorp i juni begärde Tommy Kristoffersson att en teknisk representant från SEAT (Cupra är SEATS prestandamärke) skulle vara på plats för att förklara hur det var möjligt att man med identiskt material kunde se så stora skillnader.
Alla besiktigas
STCC försöker nu se till att inga nya problem uppstår under resten av säsongen. Därför kommer alla bilar att besiktigas inför racet på Rudskogen.
””
Följer tolkningen
Inför loppet har därför PWR-teamet nu monterat på alla ljuddämpare som homologeringen kräver.
””
PWR-teamet är också generalagenter för reservdelar. Och Daniel Haglöf konstaterar med viss förtjusning:
””
Under tiden rullar behandlingen av protesterna vidare. De har överklagats och ligger just nu hos Svenska Bilsportförbundets Disciplinnämnd.
TT