Annons
Nyheter

Spel i större arena lyfter Linköpings ekonomi

I våras tvingades Linköpings hockeydamer tigga pengar för att kunna flyga till SM-finalmatcherna i Luleå. Nu har sponsorstödet ökat efter en satsning på att spela fler matcher i herrarnas arena. - Vi får in några hundra tusen på det, säger sportchefen Kim Martin Hasson.(TT)
Publicerad 4 september 2018

Fjolårets SM-finalförlorare har höga ambitioner inför SDHL-säsongen.

Den sportsliga är att peta ned Luleå från SM-tronen och vinna guld.

Annons

En annan är att få fler åskådare till matcherna. För att lyckas med det spelar damerna åtta av sina 18 hemmamatcher i stora, moderna Saab arena, vägg i vägg med ordinarie hemmahallen Stångebro. Fyra av matcherna kommer att ingå i dubbelarrangemang då herrarna och damerna spelar efter varandra.

Slog publikrekord

Det har också gett ett ekonomiskt uppsving då det finns större kommersiella möjligheter i den stora arenan.

””

Potentialen finns. I fjol drog laget 5 128 åskådare till rekordmatchen i Saab arena mot HV71, den högsta siffran i klubblagssammanhang på damsidan i Sverige.

Publiksnittet för säsongen stannade trots det på beskedliga 380 åskådare i grundserien, vilket ändå var näst bäst efter Luleås 442. Snittet för grundserien totalt blev 192 åskådare, men lyfte till 888 i slutspelet.

Som jämförelse har damallsvenskan i fotboll ett publiksnitt på 878 åskådare och Linköpings fotbollsdamer 823.

"Vill inte tigga"

I våras uppmärksammades när Linköping gick ut och bad om ekonomiskt stöd för att ha råd att flyga till SM-finalerna i Luleå. Men Kim Martin Hasson ser inte sponsorintresset som en effekt av det utspelet.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons