Annons
Nyheter

Upp och ner för Volvo Cars

Volvo Cars försäljningsstatistik kan sammanfattas som solens omvända gång - upp i väst och ner i öst. I Kina, som är märkets enskilt största marknad, fortsätter Volvo att tappa i försäljning. I september var nedgången 5,7 procent jämfört med samma månad i fjol.(TT)
Publicerad 1 oktober 2015

Volvo Cars försäljningsstatistik kan sammanfattas som solens omvända gång - upp i väst och ner i öst.

I Kina, som är märkets enskilt största marknad, fortsätter Volvo att tappa i försäljning. I september var nedgången 5,7 procent jämfört med samma månad i fjol. Företaget, som ägs av kinesiska Geely, förklarar tappet med den allmänna inbromsningen i den kinesiska ekonomin. Hittills i år har Volvos försäljning i Kina backat 4,3 procent.

Annons

Samtidigt har Volvo fått rejäl fart på säljhjulen i USA - upp 18,4 procent i september. Januari-september har Volvo sålt 5,8 procent fler bilar i USA än under samma tid förra året. Med ett plus även i Europa väger det upp den kinesiska kräftgången.

Globalt ökade Volvo Cars sin försäljning under september med 2,4 procent till 45 539 bilar. Under årets första nio månader är uppgången 2 procent. Totalt har det i år sålts 346 146 Volvobilar.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons