Annons
Nyheter

Unikt nödsystem hos Boeing-planen

Ett digitaliserat nödsystem - det är vad som framförallt skiljer de stoppade Boeing-planen från andra flygplan. - Man har infört ett digitaliserat nödsystem som känner av flygplanets attityder och farter, säger Hans Kjäll, flygsäkerhetsexpert.(TT)
Publicerad 13 mars 2019

I flygplansmodellen Boeing 737 Max 8 har tillverkaren infört ett delvis digitaliserat styrsystem, enligt Hans Kjäll.

I styrsystemet, som ska förhindra att flygplanet stiger för kraftigt, ingår ett digitaliserat nödsystem som är kopplat till planens autopilot.

Annons

Boeing 737 Max 8 är den första modellen som har detta system, enligt Hans Kjäll. Och vad han vet finns inte systemet hos några andra flygplan som används i dag.

””

Tar över styrningen

Nödsystemet är ett slags hjälpsystem som träder in och tar över styrningen när det får signaler om att planet har för låg fart och om piloterna inte kvitterar, det vill säga följer den checklista som finns när det sker. Nödsystemet ser då till att planets nos sänks automatiskt så att flygplanet sjunker.

””

Flygplansmodellen Boeing 737 Max 8 stoppades för drift i europeiskt luftrum på tisdagen sedan modellen varit inblandad i två flygkrascher på kort tid. I oktober förra året kraschade ett plan i Indonesien och på söndagen kraschade ett plan i Etiopien där nära 160 människor omkom.

Planet i Indonesien kraschade efter att nödsystemet felaktigt gått i gång och aktiverat autopiloten som styrde planet nedåt. Piloterna lyckades inte ta över manuellt och planet ska därefter ha störtdykt.

Bugg i systemet

Enligt Hans Kjäll misstänker nu flygplanstilverkaren Boeing att det finns en bugg i systemet.

””

TT: Tror du att nödsystemet är det som ligger bakom båda flygkrascherna?

””
””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons