Svensk broexpert: Vi har bättre koll
Även om Sverige också har snedkabelbroar som till exempel Tjörnbron, Uddevallabron och Öresundsbron är ingen av dem av den unika typen som den kollapsade bron i Italien, enligt Raid Karoumi, som är verksam vid Kungliga tekniska högskolan.
””
Kontinuerliga inspektioner
Dessutom gör Trafikverket kontinuerliga inspektioner och hittar man sprickor eller deformationer försöker man genast åtgärda dem.
””
I dag finns det sensorer på bland annat gamla Lidingöbron och Essingebron. Enligt Raid Karoumi är det ett problem att gamla svenska broar belastas mer i dag än vad de dimensionerades för när de byggdes. Trafiken har ökat, lastbilarna är tyngre, även axellaster på tåg väger mer och hastigheterna har ökat.
Behöver rustas
Trafikverket uppskattar att totalt cirka 850 broar behöver förstärkas fram till år 2 030, skriver Dagens Nyheter. Hur många som behöver byggas om helt är ännu oklart - först väntar en rad utredningar.
””
””
Däremot säger Raid Karoumi att det är värre i Italien där de har för lite pengar till underhåll och där broarna generellt är äldre än i Sverige.
””
TT