Färre mil med elbil i många minus
Han körde nyligen en tur på 20 mil i sin elbil, en Tesla, med start och mål hemma i Älvsbyn i Norrbotten. Temperaturen låg på 36 minus.
””
””
Ingen sirapsklump
Att tänka halverad körsträcka ger rejält tilltagen säkerhetsmarginal. Ett syfte med de tester Robert Granström gör för Test Site Sweden, partner till statliga Vinnova, är att få mer kunskaper om räckvidd i kyla för att därmed kunna krympa marginalerna.
Oftast påverkar kylan inte fullt så mycket, enligt de experter TT pratat med. Och elbilens fördelar är tydliga, menar Ola Carlson, biträdande professor i elteknik på Chalmers.
””
””
””
Startar alltid
Gordon Strömfelt, expert på elbilar och laddinfrastruktur hos Gröna Bilister, betonar att körstil också spelar in.
””
Flertalet bilister kör inte mer än 7-8 mil per dygn och Gordon Strömfelt ser elbilen som den självklara pendlarbilen i hushållet. Även om energin i batteriet försvagas något i kylan och även om uppvärmning och ökat motstånd i snö och slask tar extra energi.
””
TT