Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Färre mil med elbil i många minus

Elbil i 20 eller 30 minusgrader - hur funkar det? Bättre än vad många kanske tror, menar experter. - Vad folk som kör fossila bilar tycker och tror om elbilar är inte alltid alldeles relevant, säger Robert Granström, som jobbar med vintertester av fordon.(TT)

Han körde nyligen en tur på 20 mil i sin elbil, en Tesla, med start och mål hemma i Älvsbyn i Norrbotten. Temperaturen låg på 36 minus.

Ingen sirapsklump

Att tänka halverad körsträcka ger rejält tilltagen säkerhetsmarginal. Ett syfte med de tester Robert Granström gör för Test Site Sweden, partner till statliga Vinnova, är att få mer kunskaper om räckvidd i kyla för att därmed kunna krympa marginalerna.

Oftast påverkar kylan inte fullt så mycket, enligt de experter TT pratat med. Och elbilens fördelar är tydliga, menar Ola Carlson, biträdande professor i elteknik på Chalmers.

Startar alltid

Gordon Strömfelt, expert på elbilar och laddinfrastruktur hos Gröna Bilister, betonar att körstil också spelar in.

Flertalet bilister kör inte mer än 7-8 mil per dygn och Gordon Strömfelt ser elbilen som den självklara pendlarbilen i hushållet. Även om energin i batteriet försvagas något i kylan och även om uppvärmning och ökat motstånd i snö och slask tar extra energi.

TT

Läs mer