Dog efter lång väntan på ambulans
Fallet anmäls nu till Socialstyrelsen.
Enligt Höganäs kommuns lex Maria-anmälan upplevde de anhöriga att de togs på allvar av SOS Alarm först tredje gången de larmade. Den ambulanspersonal som till sist kom ska ha varit mycket upprörd över att kvinnan inte fått hjälp tidigare.
Den drygt 80-åriga kvinnan larmade själv på kvällen den 10 februari om att hon fallit i hemmet. Hon fick hjälp av nattpatrull och distriktssköterska, men hade inga synliga skador.
Vid en ny kontakt morgonen därpå hänvisades hon till vårdcentral. De anhöriga ansåg att allmäntillståndet snabbt försämrades och valde att i stället slå larmnumret 112.
Men det dröjde flera timmar innan ambulans var på plats. Kvinnan fördes till sjukhus, men hennes liv gick inte att rädda.
Av anmälan framgår att det uppstod missförstånd mellan hemvården, kommunens trygghetslarm och SOS Alarm. Kommunen ser nu över och reviderar sina rutiner. På SOS Alarm uppger presskontakten Matz Laurentz att man tar fram tillgängligt material i fallet för att snabbt kunna svara på frågor från Socialstyrelsen.
Ambulansmissar granskas
I januari dog en 23-årig man i Stockholm av brusten mjälte sedan han upprepade gånger nekats ambulans.
Fallet är ett av sex som granskas av Socialstyrelsen, där patienter kan ha kommit till skada till följd av felaktiga prioritering i samband med ambulanslarm.
SOS Alarm har som huvuduppgift att svara för larmnumret 112. Årligen kommer cirka 3,5 miljoner larmsamtal, varav en miljon rör ambulanstransporter.
I cirka fem fall per år kritiseras SOS Alarm för felaktiga bedömningar.
Källa: SOS Alarm, TT:s Nyhetsbank