Annons
Nyheter

Selander tvingar publiken att se

Lina Selander tror på kontemplationen och poesin. När Sveriges representant på Venedigbiennalen nu ställer ut på Moderna museet i Stockholm är det med bild- och ljudpoem som talar rakt in i samtidens politiska mörker. 1940 flydde den tyskjudiske filosofen Walter Benjamin från nazisterna.(TT)
Publicerad 10 november 2015

1940 flydde den tyskjudiske filosofen Walter Benjamin från nazisterna. När han nådde den spanska gränsstaden Portbou och gränsen hade stängts tog han livet av sig samma natt utan att veta att gränsen skulle öppnas igen morgonen därpå.

Händelsen var central när Lina Selander gjorde videoinstallationen "Timmarna som rymmer formen" som ingår i hennes nya utställning på Moderna. Filmen från 2007 kändes självklar att ha med på en utställning i dag, som en betraktelse över det som sker i Sverige och i Europa just nu, berättad med att annorlunda temperament än det mediala.

””
Annons

Skapar koncentration

I Monica Anjefelts "K Special" som visas i SVT den 13 november beskriver den franske filmvetaren Raymond Bellour hur Lina Selander skapar koncentration och tvingar publiken att verkligen se. Själv har hon varit med om att åskådare provocerats av abstraktionsnivån i henne videor, av att hon inte på ett dokumentärt sätt skildrar Stasi, Tjernobyl, Hiroshima och andra historiska trauman som hon utgår ifrån.

I stället för en dramaturgisk kurva och en stadig speakerröst som berättar vad som hände är hon snarare intresserad av att upphäva tiden, förklarar hon, av att skapa poem och kompositioner.

Det gäller även hennes videoverk om Västbanken ("Around the cave of the double tombs"), ett område vars laddning och mytologi kan tyckas helt omöjlig att ta sig an som svensk konstnär. Lina Selander åkte till Hebron och samlade in både historiska och samtida bilder till ett den här gången helt ljudlöst videoverk som kanske mer än hennes övriga bygger på en självbiografisk upplevelse.

””

Gallret blev partitur

I stället riktade hon kameran uppåt, mot det galler som palestinierna spänt upp över en gata i Hebron för att inte träffas av sopor och andra saker som bosättarna kastar ner från husens övervåningar.

””

På Moderna museet har hon låtit sänka takhöjden för att ytterligare förstärka filmens innehåll. För Lina Selander är installationerna av filmerna halva jobbet och mycket noggrant uttänkta, vare sig hon ställer ut i en gigantisk sal med historisk patina som i Venedig eller på en modern institution som i Stockholm.

På Moderna visas också hennes nya verk till biennalen, "The offspring resembles the parent" som hon har gjort tillsammans med sin man och samarbetspartner Oscar Mangione.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons