Annons
Nyheter

"Metro" lämnar tunnlarna i "Exodus"

"Metro: Exodus" lämnar Moskvas tunnelbanesystem från föregångarna bakom sig och släpper spelaren lös i öppnare landskap. - Det är mycket mer frihet och val, säger exekutiva producenten Jon Bloch. "Metro: Exodus" förändrar upplevelsen från tidigare "Metro"-spel ganska radikalt.(TT)
Publicerad 13 juni 2018

"Metro: Exodus" förändrar upplevelsen från tidigare "Metro"-spel ganska radikalt. Borta är de trånga, mörka tunnlarna och i stället målas stora, varierade öppna landskap upp sig. Jon Bloch berättar att det funnits en önskan om att få skapa något nytt. Författaren bakom bokserien "Metro", Dmitrij Gluchovskij - som jobbar tätt ihop med spelskaparna på utvecklaren 4A Games - var även han intresserad av att ta spelet i en ny riktning.

””

Under ett år får spelaren följa huvudpersonen Artioms resa över det område som en gång var Sovjet.

””
Annons

Fritt spel

Däremot vill 4A Games inte beskriva "Exodus" som ett "open world"-spel, det vill säga att det utspelar sig i en helt öppen spelvärld. Det rör sig fortfarande om olika banor, och berättelsen utspelas i en bestämd ordning. Det kommer inte heller att finnas traditionella sidouppdrag, i stället används andra medel för att uppmuntra till utforskning av de stora miljöerna.

Banorna kommer också att förändras över dygnet, vilket påverkar spelupplevelsen. Bloch berättar att det finns banditläger där det kan finnas värdefulla resurser. Det är upp till spelaren att avgöra om det är bäst att försöka komma åt dem i skydd av mörkret så de är samlade runt lägerelden, eller göra det på dagen då banditerna kan vara mer utspridda.

Även det ekonomiska systemet, som i tidigare spel byggde på ammunition, har gjorts om. I stället samlar spelarna nu metaller och kemikalier som kan användas till att tillverka olika nyttoföremål.

””

Omgörningsbara vapen

Vapensystemet har också gjorts om, och är nu uppbyggt av moduler, där delar kan bytas ut för att passa olika spelstilar.

””

Ett problem med tidigare "Metro"-spel var varför fienderna gjorde som de gjorde. Enligt Bloch var den artificiella intelligensen bra, men spelarna förstod inte motståndarnas agerande.

””

"Metro: Exodus" släpps nästa år till Playstation 4, Xbox One och PC.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons