Annons
Nyheter

Filmrecension: Vinterboj

I ett svinkallt Toronto finns små värmande element i form av de vardagshjältar som varje dag orkar engagera sig i gravida missbrukande kvinnor. Starka scener varvas med guldrepliker som: "Men var sker utvecklingen? Inte hos män utan hos kvinnor".(TT)
Publicerad 7 oktober 2015
I ett svinkallt Toronto finns små värmande element i form av de vardagshjältar som varje dag orkar engagera sig i gravida missbrukande kvinnor. Starka scener varvas med guldrepliker som: \"Men var sker utvecklingen? Inte hos män utan hos kvinnor\". En sa
I ett svinkallt Toronto finns små värmande element i form av de vardagshjältar som varje dag orkar engagera sig i gravida missbrukande kvinnor. Starka scener varvas med guldrepliker som: \"Men var sker utvecklingen? Inte hos män utan hos kvinnor\". En sa

En sak har alla människor gemensamt och det är att vi föds ur en livmoder efter en graviditet. Redan i magen är förutsättningarna dock så skiftande. När den missbrukande Vera i "Vinterboj" tittar på sin bebis i ett ultraljud, en stor sparkande pojke får vi veta, och hon berättar att hon bara varit ren i 12 dagar, då blir den där grundläggande orättvisan så plågsamt påtaglig.

Detta är bara en av många scener som träffar stenhårt. Svenska Frida Kempff, som belönades i Cannes för sin kortfilm "Micky badar", har i sin långfilmsdebut lyckats med konstycket att göra en film om utsatta, missbrukande gravida kvinnor i Toronto utan att det känns varken exploaterande eller tillrättalagt.

Annons

Hon utgår ofta från statiska bilder på öde lokaler, könlösa, sterila platser i långa tagningar och fyller på med så laddat innehåll att nästan varenda scen känns som på liv och död. I en kvinnodominerad verksamhet följer en grupp sjuksköterskor några socialt mycket utsatta kvinnor. Vi får träffa Doris, som snart ska gå i pension och Talia, som är nyast in i sköterskegruppen. De träffar sina klienter i svåra lägen. Men de dömer inte. De finns där istället. Och tröstar, stöttar, guidar och kämpar. Det är varken oproblematiskt eller enkelt.

I ännu en oförglömlig scen får Talia ett telefonsamtal från Vera, som tagit ett återfall trots allt arbete, all uppmuntran och hjälp hon har fått. Frustrationen går nästan att ta på.

I "Vinterboj" går det vackra och det fula bredvid varandra. Bilden av det heliga moderskapet, iskylan i staden, missbrukshelveten, engagemanget hos socialarbetare och sjuksköterskorna som gör sitt bästa för att upprätthålla människovärdet, allt smälter samman i en stark film som ställer sig på hoppets sida.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons