Fred råder i Sveriges hamnar
Utan lösning hade en storstrejk brutit ut i ett 20-tal hamnar - en konflikt som skulle ha berört över 1 000 hamnarbetare och fått stora effekter på export och import.
Vid 17.30-tiden blåstes dock faran över från förhandlarna i Svenskt Näringslivs lokaler på Östermalm i Stockholm - Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar hade tecknat ett så kallat andrahandsavtal.
Avtalet är identiskt - "bokstav för bokstav" - med det förstahandsavtal som Transportarbetareförbundet har med arbetsgivarparten sedan länge, enligt Mattias Dahl, vd för Transportföretagen.
””
Facklig historia
Stötestenen var Hamnarbetarförbundets möjligheter att delta i lokala förhandlingar. Enligt förbundets tolkning innebar medlarförslaget ett förbud mot att ens börja förhandla om lokala avtal. Men den formuleringen struken kunde förbundet skriva under avtalet - varpå förbundsordförande Eskil Rönér sände ut ett ytterst kortfattat pressmeddelande:
"Så jävla gött!"
Peter Annerback, ordförande för Hamnarbetarförbundets avdelning i Göteborg, jublar också:
””
””
Den strukna formuleringen som löste knuten löd "rätten och skyldigheten att ingå i förhandlingar om lokala avtal tillkommer enbart parterna i förstahandsavtalet".
"Stor skillnad"
Mattias Dahl är nöjd med att för första gången sedan 70-talet ha avtal med båda facken i hamnarna.
””
TT: Är det ett nederlag för er att behöva acceptera ett andrahandsavtal med Hamnarbetarförbundet?
””
””
Per Hidesten, vd på Industriarbetsgivarna, gläds också över att "arbetsfreden nu är säkrad i hamnarna och att basindustrin kan koncentrera sig på att skeppa ut sitt gods via hamnarna under normala förhållanden".
TT