Annons
Nyheter

Fred råder i Sveriges hamnar

Hamnstrejken gick att undvika och näringslivet drar en lättnadens suck. För första gången sedan början av 70-talet har Hamnarbetarförbundet och Transportföretagen ingått kollektivavtal.(TT)
Publicerad 5 mars 2019

Utan lösning hade en storstrejk brutit ut i ett 20-tal hamnar - en konflikt som skulle ha berört över 1 000 hamnarbetare och fått stora effekter på export och import.

Vid 17.30-tiden blåstes dock faran över från förhandlarna i Svenskt Näringslivs lokaler på Östermalm i Stockholm - Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar hade tecknat ett så kallat andrahandsavtal.

Annons

Avtalet är identiskt - "bokstav för bokstav" - med det förstahandsavtal som Transportarbetareförbundet har med arbetsgivarparten sedan länge, enligt Mattias Dahl, vd för Transportföretagen.

””

Facklig historia

Stötestenen var Hamnarbetarförbundets möjligheter att delta i lokala förhandlingar. Enligt förbundets tolkning innebar medlarförslaget ett förbud mot att ens börja förhandla om lokala avtal. Men den formuleringen struken kunde förbundet skriva under avtalet - varpå förbundsordförande Eskil Rönér sände ut ett ytterst kortfattat pressmeddelande:

"Så jävla gött!"

Peter Annerback, ordförande för Hamnarbetarförbundets avdelning i Göteborg, jublar också:

””
””

Den strukna formuleringen som löste knuten löd "rätten och skyldigheten att ingå i förhandlingar om lokala avtal tillkommer enbart parterna i förstahandsavtalet".

"Stor skillnad"

Mattias Dahl är nöjd med att för första gången sedan 70-talet ha avtal med båda facken i hamnarna.

””

TT: Är det ett nederlag för er att behöva acceptera ett andrahandsavtal med Hamnarbetarförbundet?

””
””

Per Hidesten, vd på Industriarbetsgivarna, gläds också över att "arbetsfreden nu är säkrad i hamnarna och att basindustrin kan koncentrera sig på att skeppa ut sitt gods via hamnarna under normala förhållanden".

TT

Annons
Annons
Annons
Annons