Annons
Nyheter

Spelreklam flödar fritt

Barriären har brustit helt. I väntan på nya regler flödar spelreklamen allt mer fritt i svenska tidningar och reklamradiostationer, på tvärs med svensk lagstiftning. Myndigheter och regering står maktlösa. I reklam-tv ökar spelreklamen kraftigt. Även i radio och dagstidningar är ökningen iögonfallande.(TT)
Publicerad 9 oktober 2016

I reklam-tv ökar spelreklamen kraftigt. Även i radio och dagstidningar är ökningen iögonfallande. Men enligt det så kallade främjandeförbudet får svenska medier inte släppa in annonser från utländska spelbolag som saknar tillstånd i Sverige. Men det har kommit att bli en i det närmaste helt tandlös lag - och Lotteriinspektionen kämpar i motvind.

Inte klarlagt

””
””
Annons

Och i en situation med oklarhet så låter Bauer Medias kanaler de utländska spelbolagen sända reklam.

De utländska spelbolagen och annonskanalerna gillar förstås inte det statliga spelmonopolet och har pekat på att reglerna kring spelreklamen strider mot EU-rätten.

Självreglering

Mediebranschen och regeringen har därför under resans gång och i väntan på ny lagstiftning enats om en slags självreglering. Det har medfört att tidningsföretagen tappat annonser till radio, enligt Hultengård.

””

Spelminister Ardalan Shekarabi är kritisk, speciellt mot spelbolagen som han tycker ofta går över gränsen, men har inga direkta motåtgärder i det här läget.

””

TT: Om man struntar i lagen, kan det bli svårare att få spellicens i det nya systemet?

””

Även andra

På Unibet utgår man ifrån att kommande reglering och licenstilldelningar inte använder sig av backspegeln. Unibet vill också påminna om att även de svenska bolagen som ATG och Svenska Spel ofta går över gränsen.

””

Regeringens målsättning är klar:

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons