Slarv vid tre av tio bilreparationer
Varje år betalar de svenska försäkringsbolagen runt nio miljarder kronor för att kundernas bilar ska repareras efter en skada. För fem år sedan började försäkringsbranschen genomföra stickprovskontroller av hur verkstadsarbetena gjorts och mer än hälften, 54 procent, resulterade i anmärkningar. Under det senaste året har 1 300 reparationer kontrollerats och 29 procent har fått anmärkningar.
Lite fusk
Antalet fall där det rör sig om rent fusk och där beställda arbeten inte har utförts är förhållandevis litet, enligt Anders Edvardsson.
””
De vanligaste anmärkningarna gäller montering av dörrar och stötfångare samt lackarbeten. Den typen av reparationer bör ägarna också kontrollera när bilarna hämtas på verkstäderna, påpekar Anders Edvardsson. Springorna vid dörrarna ska vara små och jämna och en omlackad karossdel ska inte vara ojämn eller avvika i färg från övriga bilen.
Bara tio procent av de 80 granskade verkstäderna ligger på vad försäkringsbranschen kallar en acceptabel nivå med 0-10 procents anmärkningar. TFF ska nu gå vidare och undersöka vad som gör att de verkstäderna får klart färre anmärkningar än den stora majoriteten.
Avslöjar inte
Någon vägledning för bilägare som drabbats av en försäkringsskada ger de här stickprovskontrollerna inte. TTF vill inte avslöja vilka verkstäder som klarat sig bäst respektive sämst.
””
TT