Ny däcksensor kräver dyr service
Nya personbilar som började rulla efter den 1 november i fjol är utrustade med övervakningssystemet TPMS, som varnar förare om däcktrycket är för lågt. Syftet är framförallt att begränsa koldioxidutsläppet eftersom ett lågt däcktryck påverkar bränsleförbrukningen negativt.
Ofta innebär lagkravet - som är obligatoriskt i USA sedan 2009 - att sensorer installerats i luftventilerna. Och när däcken ska skiftas behöver en verkstad oftast omprogrammera sensorerna för vissa bilmodeller. Ibland kan de behöva bytas ut helt, till en kostnad på mellan ungefär 500 och 4 000 kronor beroende på bilmodell.
””
Minskade utsläpp
Han berättar att koldioxidutsläppen kan minska med hundratusentals ton om en majoritet av alla världens bilar infört systemet om fem-tio år.
””
Risken för långvarig körning med ett för lågt däcktryck är liten i Sverige eftersom däcken byts två gånger per år. Därför införs inget krav i landet om att TPMS måste finnas kvar efter att fordonet tagits bruk.
””
Stör display
TT: Kan bilägare strunta i att betala för sensorerna efter att bilens tagits i bruk?
””
Sensorerna är en extra detalj i bilen som kan krångla, konstaterar han. Batteribytena är nämligen också något som kräver en tur förbi verkstaden ibland.
””
TT