Annons
Nyheter

Lego in på varumärkestoppen

Danska Lego har tagit sig in på listan över världens mest värdefulla varumärken, samtidigt som finländska Nokia har petats. Svenska H&M behåller sin position, plats 21, på listan medan Ikea halkar ner ett snäpp till plats 27.(TT)
Publicerad 5 oktober 2015
Danska Lego har tagit sig in på listan över världens mest värdefulla varumärken, samtidigt som finländska Nokia har petats. Svenska H&M behåller sin position, plats 21, på listan medan Ikea halkar ner ett snäpp till plats 27. Det är varumärkeskonsulten
Danska Lego har tagit sig in på listan över världens mest värdefulla varumärken, samtidigt som finländska Nokia har petats. Svenska H&M behåller sin position, plats 21, på listan medan Ikea halkar ner ett snäpp till plats 27. Det är varumärkeskonsulten

Danska Lego har tagit sig in på listan över världens mest värdefulla varumärken, samtidigt som finländska Nokia har petats. Svenska H&M behåller sin position, plats 21, på listan medan Ikea halkar ner ett snäpp till plats 27.

Det är varumärkeskonsulten Interbrand som tar fram rankningen, som i vanlig ordning toppas av Apple och Google. Apples varumärke har, enligt Interbrands uppskattning, på ett år ökat i värde med 43 procent till 170 miljarder dollar, motsvarande cirka 1 400 miljarder kronor.

Annons

H&M:s varumärke värderas till drygt 22 miljarder dollar och Ikeas till närmare 17 miljarder dollar. Nykomlingen Lego, på plats 82, får sitt varumärke värderat till strax över fem miljarder dollar.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons