Annons
Nyheter

Förändrade köpmönster pressar Clas Ohlson

Kostnadsbesparingar i kombination med aggressiva satsningar på näthandel ska hjälpa Clas Ohlson att möta den förändrade marknaden. - Förutom att vi hade önskat att växa lite mer går det i övrigt enligt plan, säger vd Lotta Lyrå till TT.(TT)
Publicerad 13 mars 2019

Butikskedjan Clas Ohlson levererar ett resultat före skatt på 104 miljoner kronor för tredje kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Det kan jämföras med vinsten före skatt på 349 miljoner kronor motsvarande period året före.

Trots det är vd Lotta Lyrå nöjd.

””
Annons

Försäljningen under det viktiga kvartalet, där julhandeln ingår, ökade med sex procent till 2,9 miljarder kronor, jämfört med 2,7 miljarder kronor under tredje kvartalet föregående räkenskapsår.

Oro för brexit

Det som tynger resultatet och minskar det underliggande rörelseresultatet från 363 miljoner kronor till 105 miljoner kronor är främst kostnader för avvecklingen av fysiska butiker i Storbritannien och Tyskland, där Clas Ohlson planerar att finnas kvar som en renodlad nätbutik.

TT: På onsdagskvällen röstar det brittiska parlamentet om landet ska lämna EU helt utan avtal. Hur oroliga är ni?

””

Första varslet

I februari aviserade bolaget att 150-200 tjänster inom koncernen kommer att försvinna i effektiviseringsåtgärder, det så kallade Clas Ohlson plusprogrammet. På måndagen skedde det första varslet som gällde cirka 80 tjänster på tjänstemannasidan.

Om fler varsel är att vänta vill Lotta Lyrå inte svara på, men hon konstaterar att marknadsklimatet för detaljhandeln är utmanande, vilket kräver att bolagets omställningsarbete skyndas på för att möta utvecklingen.

””

TT: Clas Ohlson startades ju som ett postorderföretag i Insjön. Kan man se det som att cirkeln sluts?

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons