"Klockrent fall för en grupptalan"
””
225 000 ägare av bilar inom VW-familjen kan ha skäl att känna sig lurade av företagets avgasfiffel. Som missnöjd bilköpare bör man först vända sig till företaget där man köpt bilen. Sedan, om det uppstått en tvist, kan bilägaren vända sig till Allmänna reklamationsnämnden eller Konsumentombudsmannen.
Inga drivor
Än så länge har det inte kommit jättedrivor av klagomål. 35 ärenden som rör VW har kommit in till Konsumentverket eller till de kommunala konsumentrådgivarna sedan 22 september, enligt Konsumentverkets presschef Hans Lundin.
Det krävs ett stort allmänt intresse för att KO ska driva en grupptalan mot VW. Men just nu är det bästa att invänta mer information från Volkswagen, säger de båda konsumentorganisationerna. Och någon eventuell grupptalan är inte aktuell än.
””
Beredd vidta åtgärder
Men om inte företaget lyckas fullt ut sänka kväveoxidutsläppen utan att inkräkta på andra egenskaper som bilen har, då är det öppet för stämningar.
””
””
Enligt ministern visar skandalen brister i testsystemen. Och om det är så att myndigheterna, exempelvis Konsumentverket, behöver tydligare regler för att stärka konsumentskyddet så är Per Bolund beredd att vidta åtgärder.
TT