Alla hjärtans dag - en het fråga
Totalt kan det handla om 1,4 miljoner svenskar som planerar att köpa en present till sin partner, enligt Svensk handel.
Jonas Arnberg, chefekonom på Svensk handel, anser att dagen - den 14 februari - blivit allt viktigare för handeln.
””
Det är framförallt försäljningen av godis, blommor och choklad som sticker iväg men även andra typer av butiker välkomnar kampanjtillfället, enligt Jonas Arnberg.
””
Visst mått samvetskval
Eva Ossiansson, varumärkesforskare på Handelshögskolan i Göteborg, tror också att dagen blir allt viktigare, även för konsumenterna.
””
Precis som med mors och fars dag handlar det, enligt Eva Ossiansson, också om ett visst mått av samvetskval.
””
Allt mer avancerade
Alla hjärtans dag har enligt Nordiska museet firats i Sverige sedan 1956. Från början var det presenter som geléhjärtan och blommor som gavs, men enligt Eva Ossiansson blir presenterarna allt mer avancerade.
””
Hon tror att de presenter vi köper kommer att förändras i framtiden.
””
TT