Annons
Nyheter

Tåg kan hindra bostäder

I fjol köpte en privat aktör gamla Kindbo sjukhem av Tranemo kommun för att bygga lägenheter i fastigheten.
Nyheter • Publicerad 15 juli 2014

Men nu har Trafikverket överklagat den detaljplan kommunen tagit fram eftersom bullervärdena vid fastigheten är för höga.

I februari i fjol berättade BT om att 12 till 15 lägenheter planeras i gamla Kindbo sjukhem. Tranemo kommun hade länge planer på att bygga seniorlägenheter i huset, som tidigare varit sjukhem, kommunal extraresurs och fritidsgård, men sålde i stället huset till privata investerare. De nya ägarna köpte Kindbo sjukhem med planer på att bygga mellan 12 och 15 lägenheter i huset.

Annons

Men nu har alltså Trafikverket överklagat den detaljplan som Tranemo kommun tagit fram för bostäderna eftersom bullret från den närliggande Kust-till-kustbanan innebär bullernivåer högre än riktvärdena. Enligt Trafikverket visar den bullerutredning som gjordes på uppdrag av kommunen i maj i år att detaljplanen inte klarar bullerriktvärdena.

Medelvärdet för bullret vid fasader ska inte överskrida 55 decibel, vid Kindbo är medelvärdet 58 decibel.

Om 55 decibel överskrids ska varje lägenhet ha tillgång till ett rum på en tyst sida där bullrets medelvärde inte är högre än 45 decibel. Enligt Trafikverkets bedömning är det väldigt oklart om den planbestämmelse som har gjorts är genomförbar med en tyst sida.

Kommunen har skrivit i detaljplanen att avsteg från riktvärdena är lämpligt i området.

– Det finns allmänna rekommendationer som Boverket har satt upp när det gäller olika bullernivåer och de är naturligtvis satta för folks bästa. Men det finns avsteg man kan göra från bullernivåerna och de avsteg som vi förespråkar är små jämfört med andra exempel där avsteg gjorts, säger Elin Berg, planarkitekt på kommunen.

– Vi anser att avstegen kan vara lämpliga eftersom Limmared är ett tågsamhälle och har varit så sedan en lång tid tillbaka. Länsstyrelsen anser att det är viktigt med närhet till kollektivtrafik och Limmared är den enda järnvägsstationen i kommunen. Det blir konstigt om vi då inte kan utveckla eller bygga något när målet är att kommuninvånarna ska åka mer kollektivt, fortsätter Elin Berg.

Nu är det upp till länsstyrelsen att gå igenom kommunens planhandlingar samt Trafikverkets yttrande för att bedöma vems linje länsstyrelsen väljer att gå på.

Tomas Serholt
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons