Annons
Nyheter

Klaga rätt på semesterresan

Poolen var kall och maten dålig, sängen var för hård och ungdomarna i grannrummet hade fest fram till gryningen. När resan inte blir som man har tänkt sig gäller det att klaga på rätt sätt.
Privatekonomi • Publicerad 6 juli 2015
Är hotellet fortfarande en byggarbetsplats? Har du inte den utlovade havsutsikten? Klaga på plats!
Är hotellet fortfarande en byggarbetsplats? Har du inte den utlovade havsutsikten? Klaga på plats!

Semester är förknippat med mycket förväntningar. Har man sparat länge för att äntligen få slå sig ned på en hotellbalkong med utsikt över havet och det visar sig att havet ligger på andra sidan byggnaden, kan besvikelsen vara stor.

- Det allra viktigaste om man inte är nöjd med resan är att klaga på plats, så att arrangören får en chans att rätta till det som har blivit fel, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.

Annons

Gör man inte det är det svårt att få kompensation i efterhand. Allmänna reklamationsnämnden avslår sådana fall.

Just vad gäller havsutsikt har Konsumentverket tydligt definierat vad det innebär: det ska finnas fri sikt över havet som motsvarar ungefär halva synfältet. Annat är mer av en gråzon, eller subjektivt. Vad händer till exempel om man tycker att all inclusive-maten håller dålig standard?

- Många av de här frågorna är inte lätta. Vad som är smaskigt och gott för mig kanske inte är det för dig, säger Mathias Bergendahl, informationschef på Fritidsresor.

Den som är missnöjd med något på deras resor, som servicen på hotellet eller rumsstandarden, ska dels säga till hotellets personal, dels kontakta Fritidsresors egen personal på resmålet, säger han. Då är förutsättningarna bäst för att eventuella fel åtgärdas.

Oavsett klagomål är det viktigt vad resebolaget har lovat på förhand. Som resenär har man ett ansvar att ta del av informationen som finns, så att man är säker på att resan på pappret motsvarar det man är ute efter. Är det till exempel obegränsat med glass som gäller om man har betalat för all inclusive? Om det står 30 meter till stranden är det inte okej om hotellet sedan ligger flera kvarter därifrån.

- Utgångspunkten är att vi försöker beskriva så bra som möjligt, så att man har rätt förväntningar. Om vi skriver något som inte visar sig stämma, då är det grund för kompensation, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Festande ungdomar är inte i sig skäl till ersättning, men rent allmänt ska det vara tyst på hotellet vid midnatt, fortsätter hon. Bor man i stadsmiljö eller nära en flygplats får man dock räkna med ljud.

ARN får en hel del anmälningar om magsjuka. Få av de klagomålen får bifall, eftersom bevisläget är knivigt. Ersättning kan man få ändå, via sin försäkring.

Jenny Petersson

Fakta

Klaga hos ARN

Om du inte är nöjd med hur resebolaget hanterar ditt klagomål går det att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Enligt reglerna ska man ha klagat på plats för att ha möjlighet att senare kunna få rätt. Här är fyra exempel på fall hos ARN:

1. Två vuxna resenärer hade bokat en resa till Karibien med all inclusive på två olika hotell. Före resan fick de bekräftelse från resebolaget. Men väl på plats fick de själva betala för mat, och blev dessutom ombokade till ett annat hotell utan restaurang. De begärde 24|000 kronor i ersättning.

ARN:s beslut: Ersättning med 12|000 kronor, utöver de 8|000 kronor resebolaget redan betalat.

2. Två vuxna resenärer bodde på ett hotell nära flygplatsen på Ibiza. När bokningen gjordes fanns det ingen information om buller. Flygplanen som startade flög över hotellet. När de ville byta hotell fick de information om att de då skulle tvingas betala flera tusen kronor för det. Resebolaget ersatte i efterhand paret med 3|000 kronor, eftersom informationen hade varit otillräcklig.

ARNS:s beslut: Ytterligare 2|000 kronor i ersättning.

3. En kvinna blev magsjuk på tredje dagen av sin Turkietvistelse. Hon bodde på ett hotell med all inclusive och uppger att hon inte hade ätit någon annan mat än buffén där. Hon kontaktade inte läkare på plats, men vid hemkomst konstaterades salmonella och campylobacter. Hon krävde ersättning för bland annat resekostnader, sveda och värk.

ARN:s beslut: Avslag. Resenären kunde inte bevisa att magsjukan orsakades av hotellets mat.

4. Två familjer var på paketresa i Turkiet. De upptäckte avföring i poolen på hotellet och anmälde det. Poolen skulle saneras under natten. Familjerna upplevde att poolen fortfarande var smutsig nästa dag. De anser att semesterns tre sista dagar blev förstörda av detta och krävde ersättning motsvarande hela resans pris, 40|000 kronor. Resebolaget erbjöd 500 kronor per familj.

ARN:s beslut: Avslag. Resebolaget och hotellet anses ha hanterat problemet och den erbjudna kompensationen var skälig.

Fakta

Det här kan du få kompensation för

+ Dålig städning. Om det finns konstaterade brister som inte blir bättre efter kontakt med personalen.

+ Om du inte får vad du har bokat, till exempel balkong eller terrass. Eller två enkelsängar om du har bokat rum med dubbelsäng.

+ Kall pool. Om det i hotellbeskrivningen anges att poolen ska vara uppvärmd till en specifik temperatur och det inte stämmer vid en kontrollmätning.

+ Stenig strand där det inte går att bada. Om det inte står i beskrivningen att det ser ut så.

+ Trasig luftkonditionering.

+ Störande bygge på eller intill hotellet.

+ Vägglöss. Om du anmäler det till hotellpersonalen kan du få hjälp med sanering. Ingen hjälp om du anmäler efter hemkomst.

Att få byta rum eller hotell är en vanlig kompensation. Pengar är ett alternativ om ingen lösning erbjuds på plats.

Källa: Ving

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons