Receptionister årets anställda
För vänligt bemötande och god servicekänsla utses nu receptionisterna Lena Skoog och Helén Eriksson till Årets kommunanställd.
På fullmäktige imorgon - måndag - får de var sitt diplom. Och äran av att bli uppmärksammad för god arbetsinsats. Det är fjärde året i rad som denna utmärkelse delas ut.
– Vi har ett mycket trevligt arbete på en trevlig arbetsplats, berättar de två, där de jobbar på i receptionen i kommunhusets entré.
Och sedan avbryts intervjun ... ”Välkommen till Svenljunga kommun. Jag ska se om han är inne.”
För under Lenas och Heléns arbetstid – Lena jobbar 75 procent och Helén 100 procent – är det telefonsignalerna som styr. Deras arbetsuppgift är att lotsa rätt, att hitta fram till rätt handläggare, att kunna svara på så många frågor som möjligt.
– Det är en utmaning att kunna hjälpa alla som hör av sig.
Och det handlar inte bara om folk som vill ha tag på någon i den kommunala förvaltningen.
– Härom dagen ringde en person från Norge och ville ha hjälp att hitta ett företag. Det ordnade vi, hinner Helén berätta, innan det ringer i hennes headset.
Helén har haft sin arbetsplats i receptionen under de senaste tre åren. Och Lena har ägnat 17 av sina 37 kommunala år åt receptionsyrket.
– Det bästa är kontakten med alla människor och att kunna hjälpa folk tillrätta, tycker hon.
– Och vi har väldigt stark sekretess. Så alla kan känna sig trygga med att vi inte för saker och ting vidare.
Dags för nytt avbrott... ”Välkommen till Svenljunga kommun.
– Och tänk så många arbetskamrater vi har. Vi ska ju egentligen känna till alla på alla olika förvaltningar, passar de på att berätta.
Sedan förste oktober, då polisen flyttade in i kommunhuset, har de fått en helt ny arbetsuppgift. Nu hjälper de också folk med polisärenden. Anmälningar hänvisas vidare till 114 14.
– Det är alltid roligt med nya uppgifter, tycker de två.