Annons
Nyheter

Receptionister årets anställda

– Välkommen till Svenljunga kommun! Då kopplar jag vidare...
Nyheter • Publicerad 15 december 2008
Lena Skoog och Helén Eriksson har utsetts till Årets kommunanställd.
Lena Skoog och Helén Eriksson har utsetts till Årets kommunanställd.Foto: Eva Hildebrand

För vänligt bemötande och god servicekänsla utses nu receptionisterna Lena Skoog och Helén Eriksson till Årets kommunanställd.

På fullmäktige imorgon - måndag - får de var sitt diplom. Och äran av att bli uppmärksammad för god arbetsinsats. Det är fjärde året i rad som denna utmärkelse delas ut.

Annons

– Vi har ett mycket trevligt arbete på en trevlig arbetsplats, berättar de två, där de jobbar på i receptionen i kommunhusets entré.

Och sedan avbryts intervjun ... ”Välkommen till Svenljunga kommun. Jag ska se om han är inne.”

För under Lenas och Heléns arbetstid – Lena jobbar 75 procent och Helén 100 procent – är det telefonsignalerna som styr. Deras arbetsuppgift är att lotsa rätt, att hitta fram till rätt handläggare, att kunna svara på så många frågor som möjligt.

– Det är en utmaning att kunna hjälpa alla som hör av sig.

Och det handlar inte bara om folk som vill ha tag på någon i den kommunala förvaltningen.

– Härom dagen ringde en person från Norge och ville ha hjälp att hitta ett företag. Det ordnade vi, hinner Helén berätta, innan det ringer i hennes headset.

Helén har haft sin arbetsplats i receptionen under de senaste tre åren. Och Lena har ägnat 17 av sina 37 kommunala år åt receptionsyrket.

– Det bästa är kontakten med alla människor och att kunna hjälpa folk tillrätta, tycker hon.

– Och vi har väldigt stark sekretess. Så alla kan känna sig trygga med att vi inte för saker och ting vidare.

Dags för nytt avbrott... ”Välkommen till Svenljunga kommun.

Annons

– Och tänk så många arbetskamrater vi har. Vi ska ju egentligen känna till alla på alla olika förvaltningar, passar de på att berätta.

Sedan förste oktober, då polisen flyttade in i kommunhuset, har de fått en helt ny arbetsuppgift. Nu hjälper de också folk med polisärenden. Anmälningar hänvisas vidare till 114 14.

– Det är alltid roligt med nya uppgifter, tycker de två.

Eva Hildebrand
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons