Annons
Nyheter

Elmos kris kan lösas

En lösning av krisen på Elmo är på gång. En lösning som skapar många frågetecken.
Nyheter • Publicerad 27 september 2010
Mycket talar för att det europeiska storföretaget Prevent group tar över Elmos bilkontrakt. Det finns därmed en risk att stora delar av produktionen kan komma att hamna utanför Sveriges gränser.
Mycket talar för att det europeiska storföretaget Prevent group tar över Elmos bilkontrakt. Det finns därmed en risk att stora delar av produktionen kan komma att hamna utanför Sveriges gränser.Foto: Magnus Josefsson

Och som kan leda till att en stor del av Elmos produktion hamnar utomlands.

Enligt vad BT erfar pågår det förhandlingar på Elmo om ett partnerskap. Tanken och förhoppningen är att det stora europeiska företaget Prevent Group tar över Elmos bilkontrakt. Och därmed får detta företag ansvaret för tillverkningen av alla bilhudar.

Annons

Tanken är också att tillverkningen av bilhudar i Svenljunga ska fasas ut. På sikt ska all produktion ligga utomlands. Prevent äger bland annat ett garveri.

Just produktionen av bilhudar dominerar idag på fabriken i Svenljunga. Det talas om upp mot 70 procent av tillverkningen. Företaget har idag 250 anställda.

I mitten på veckan lämnades information till de anställda på företaget. Informationen väckte många frågor, funderingar och oro för hur det blir på fabriken i Svenljunga.

Jonas Edentoft är ordförande för IF Metall på Elmo. 170 av de anställda är hans medlemmar.

– Visst är det oroligt här nu, konstaterar han.

– Det är beklagligt det som händer. Men om ingen tar över så hade det varit spiken i dörren direkt. Och vid en konkurs blir ju alla av med sina jobb

Vad vet du just nu?

– Vi har fått besked om att ett annat bolag ska ta över bilsidan. Produktionen här i Svenljunga ska fasas ut för att i ett längre perspektiv upphöra helt. Men vi vet inte hur snabbt detta ska gå, säger Jonas Edentoft.

Han berättar också att personalen i dagsläget inte påverkas. Det har inte aviserats några neddragningar eller varsel.

– Däremot vet vi att vi ska köra på som vanligt och öka produktionen av bilhudar fram till jul. Och det kommer att handla om legotillverkning till det nya företaget.

Annons

Elmos vd Nalle Johansson ville i går inte kommentera den här affären. Men BT erfar att intensiva förhandlingar pågår.

För drygt två veckor sedan begärde Elmo en rekonstruktion vid tingsrätten i Borås. Då motiverade Nalle Johansson det beslutet med att ”cashen rinner ut”.

Det fanns en given förklaring till obeståndet. Priset på hudar har ökat med 100 procent på 10 månader. Men i avtalen med bilföretagen har ingen klausul funnits som kompenserat Elmo för de rekordhöga priserna.

Börje Andersson, som är rekonstruktör på Ackordcentralen, hänvisar i det här läget till bolaget för kommentarer.

– Jag passar i dag. För jag vet inte just nu om det är ett genombrott för en lösning.

Elmos kris

För drygt två veckor sedan begärde Elmo Leather en rekonstruktion vid tingsrätten i Borås.

Totalt har företaget idag 250 anställda. Av dessa är 190 kollektivanställda. 170 av dessa finns inom IF Metall.

Den dagen då rekonstruktionen begärdes hade Elmo ett varulager på runt 100 miljoner kronor, leverantörsskulder på 23 miljoner och skulder till Föreningssparbanken Sjuhärad på 200 miljoner kronor. Kundfodringarna uppgick till 70 miljoner kronor.

Den 12 december 2008 gick Elmo i konkurs. Då hade företaget 246 anställda. 35 IF Metallare och 15 tjänstemän sas upp.

Det nya Elmo - Elmo Leather Sweden AB - startade 13 januari 2009. De nya ägarna var då Nalle Johansson, Anders Bengtsson, Anders Johansson och Tomas Gregor.

Eva Hildebrand
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons