Annons
Nyheter

Tillsammans kan de locka fler turister

Svenljunga och Tranemo bråkar inte om turisterna, istället samarbetar kommunerna för att nå ut till fler. Nu senast med en gemensam sida på internet.
Strömsfors • Publicerad 6 juli 2015
Turism är en ny näringsgren som inte har särkilt lång tradition i Sverige, samtidigt är det en av de störst växande. Emelie Romland och Joanna Larsson arbetar båda med att hjälpa turismföretagen att utvecklas. Det kan handla om allt från färdigpackade picknickkorgar till att använda tyska hashtags i sociala medier. Foto: Agnes Eskilsson
Turism är en ny näringsgren som inte har särkilt lång tradition i Sverige, samtidigt är det en av de störst växande. Emelie Romland och Joanna Larsson arbetar båda med att hjälpa turismföretagen att utvecklas. Det kan handla om allt från färdigpackade picknickkorgar till att använda tyska hashtags i sociala medier. Foto: Agnes Eskilsson

Emelie Romland, kommunutvecklare i Svenljunga kommun som jobbar med landsbygds- och turismfrågor, och Joanna Larsson, vikarierande turist- och landsbygdsutvecklare i Tranemo kommun, har egentligen alltid samarbetat.

– Turismbranschen är överlag en bransch där man samverkar, för turister märker ju inte när de korsar en kommungräns, säger Emelie Romland.

Annons

Senaste åren har kommunerna haft gemensamma turistbroschyrer, men först nu har det gemensamma materialet flyttat ut på nätet.

Emelie Romland och Joanna Larsson betonar att det är företagen som ska locka hit folk. Kommunernas roll blir att vara spindlar i nätet som förmedlar kontakter och kommer med tips och information.

I Svenljunga och Tranemo kommun är det framförallt utomhusaktiviteter som lockar - cykling, vandring, fiske och paddling för att nämna några.

– Det är människors intressen som styr. De sitter hemma och googlar "paddla kanot i Västsverige", och vad de väljer beror på vilka träffar som dyker upp, säger Emelie Romland.

För turismutvecklarna gäller det att följa de trender som finns, och nu handlar det mycket om att erbjuda lockande paket som besökarna kan välja mellan utefter vad som passar dem.

– Man vill få hjälp med det praktiska, som att få en karta och kanske en färdig dagspicknick, samtidigt som man vill känna att man klarar sig själv, säger Emelie Romland.

Det är ett av utvecklingsområdena som pekas ut i den gemensamma turismstrategi som tagits fram för båda kommunerna, som ska tas upp i politiken i höst.

– Den visar vilka riktningar som vi ska jobba i och lyfter fram de möjligheter och problemområden som finns. Hur ser efterfrågan ut och på vilka sätt kan vi utvecklas? säger Emelie Romland.

Idag träffas Emelie Romland och Joanna Larsson regelbundet tillsammans med företag, föreningar och andra aktörer i kommunerna och pratar om vad som är på gång.

– Det är också ett sätt för samarbeten att växa fram. Vi träffas ute hos olika verksamheter och provar på aktiviteter, det gör det enklare att tipsa om varandra, säger Joanna Larsson.

Annons

Båda pratar entusiastiskt om allt som finns i kommunerna - gårdsbutiker, vandringsleder, konstutställningar, allsång och mycket mer.

– Det ploppar upp nya saker hela tiden, och ju mer desto bättre. Det skapar inte konkurrens utan attraktivitet, säger Emelie Romland.

Besökare som kommer för att gå en vandringsled, kanske stannar på vägen och tar en fika och kollar på en utställning.

– Vi ska inte bråka om turisterna, utan det spiller över till oss båda, säger Joanna Larsson.

Agnes Eskilsson

Fakta

Hemsidan

Det är på en gemensam sida på www.vastsverige.com som kommunerna nu samlar sin turistinformation. Sajten drivs av Västsvenska Turistrådet som ett led i att marknadsföra Västra Götalands län som destination.

Kommunernas turistbyråer har också en gemensam Facebooksida.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons