Annons
Nyheter

Stygga Telia

Nyheter • Publicerad 21 april 2011

Den här bloggen skulle också kunna benämnas Den onda tekniken, men nu får i stället f.d. Televerket den framskjutna platsen som en rubrik ändå utgör. Och anledningarna är ganska så många, inte minst att jag då jag sent igår kom hem såg en besviken och ledsen hustru, något som självfallet gjorde mig ont i hela kroppen. Hon förtjänar nämligen något mycket bättre än ett dåligt Teliabemötande, i synnerhet efter allt hon tvingats genomgå.

Vi vet ju alla det här med telefonkö och där är Telia inget undantag. Snarare är företaget en bekräftelse på det elände som det för envar innebär att sitta och sitta och sitta och vänta en förskräcklig tid. Och då hjälper det inte särskilt mycket med någon käck liten röst som då och då kommer in i luren och vänligen ber telefonören att dröja kvar, alternativt spelas det lite avslappnande musik i bakgrunden.

Annons

Erika började med en liten Teliakontakt om att samtal debiterats från abonnemanget i sommarhuset. Märkligt tyckte både Erika och jag eftersom ingen varit där under vinterhalvåret. Telia lovade kolla upp det hela och skulle sedan återkomma. Men ingen återkom.

Sedan var det ett problem med ett från Telia överskickat modem. Det fungerade nämligen inte. Telia skulle skicka ett nytt modem, men ett sådan kom aldrig. Vid förnyad kontakt skulle det skickas ett annat modem, ett Smartmodem, som vanligtvis är förknippat med kostnader, men som denna gången inte skulle kosta något. Men det löftet var tydligen inget värt, för sedan debiterades likväl en avgift. Förnyade kontakter och nytt köpslående. Och vi kan ju bara föreställa oss vilken tid alla dessa kontakter tar (telefonkö, jo, men visst)

Slutligen gav Erika företaget en ny chans (företaget har ju för fanken en gång i tiden varit Kungliga Telegrafverket) och beställde ett mobilt bredband. Först kom ett sim-kort och det var ju bra. Därefter kom själva datorn. Det visade sig då att datorn saknade operativsystem. Nu finns alltså en dator med abonnemang. Det senare kostar för en vara som alltså inte fungerar. När Erika, hur naturligt som helst, ville reklamera den defekta produkten så var detta inte möjligt. Hon hänvisades i stället till support (och visst behöver hon hjälp, men inte av det slaget eftersom ingen support i världen kan ändra det faktum att den översända produkten var och är bristfällig).

Ja, jag tackar min Gud för att min kära hustru är stark. En annan människa hade säkert för länge sedan brutit samman.

Sven Martinger
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons