Annons

Nu kör Larsson för plats i stjärnteam

Robin Larsson, 23, åker till Höljes för VM-seriens största festival.I ett försök att vinna tävlingen förstås - men också för att sälja in sig till kommande säsong.– Jag hoppas slå mig in i ett större team nästa år. Annars vet jag inte riktigt vart det här tar vägen, säger han i en BT-intervju.
Rallycross • Publicerad 30 juni 2016

Larsson, den talangfulle föraren från Svenljunga, har tagit sig ner till garaget i Öxnevalla där Michael Jernberg och hans team specialanpassat en Audi A1 för banan i den värmländska metropolen.

Och inget lämnas till slumpen.

Annons

Till helgen väntar Mattias Ekström, totalledaren, Petter Solberg, den norske superstjärnan och regerande mästaren, Sebastien Loeb, den niofaldige rallyvärldsmästaren, bland andra affischnamn som vill vinna tävlingen på allas läppar.

– Det är mycket prestige med i bilden. Familj, vänner, sponsorer, supportrar, alla är på plats. I Höljes vill alla vinna, så är det bara. Jag kan bara hoppas att några av de bästa är lite övertaggade och gör något misstag. I annat fall är de fyra, fem i toppen så fruktansvärt snabba i dag att det för mig mest handlar om att försöka hänga på, säger Robin Larsson.

Sedan rallycrossen fick VM-status för några år sedan (2014) har utvecklingen gått rasande fort. Parallellt med direktsänd tv växer storstallen så till den grad att annan verksamhet knappast gör sig besvär längre.

– På sikt kommer det inte att gå att konkurrera, i alla fall inte på högsta nivå. Om vi omsätter fyra miljoner har de tunga teamen fem gånger vår budget, minst. De har råd att testa bilar mellan tävlingar, tekniken är så snabb i dag att de kan höja standarden på bilen från tävling till tävling. Det kan sitta tio gubbar och analysera allt från dämpning till motorer, i dag styr datorer många gånger framför känslan.

Hur känns det?

– Hade jag fått välja hade jag fortsatt som nu, på våra villkor, tillsammans med mina kompisar. Det är en jäkla kick att försöka slå de bästa, men samtidigt är det tufft mentalt att man någonstans vet att man inte räcker till över tid. Vi är väldigt nöjda med det vi gjort under två år nu, men det blir svårt framöver.

Därför hoppas Robin Larsson på något nytt till nästa års VM-serie. En bra andra halva på säsongen ska bädda för ett kontrakt med ett större team – där hans förartalang ska få chansen att blomma ut till fullo.

– Vi hoppas få till det den vägen. Vi har haft kontakt med ett team sedan slutet på förra säsongen, sedan får vi se vart det leder. Jag kan inte säga mer än så nu. Det är upp till mig att köra fort, säger han.

Annars?

– Jag vet faktiskt inte. Det känns ju inte så kul att ta ett steg tillbaka och köra EM-serien. Men hela teamet jobbar för att få till en grym avslutning på säsongen, och jag tror på det.

Annons

En fullträff i Höljes skulle naturligtvis ge hela karriären en skjuts i rätt riktning. Och om teamet haft problem med bilen på vårkanten ska grejerna nu vara i ordning.

– Sista testet på banan var bra. Och jag gillar Höljes. Hopp, asfalt, snabba partier, knixiga partier, det är lite av allt. Nu har jag varit borta redan efter lördagen de två senaste åren där uppe, så jag kanske pratar mot mina resultat, men ändå, det är en riktigt cool tävling.

39 800 personer såg Mattias Ekström vinna i fjol. Då nytt publikrekord. I år ryktas det om 40 000 plus i en ort som normalt huserar ett par hundra invånare.

– Det gäller att köra med is i magen, lura lite i bakgrunden. Ta sig igenom fyra heat och ha med sig en hel bil till semifinal. Det är väl planen. Sedan kan allt hända när alla går för det till slut, säger Larsson.

Fakta

TV-tider i helgen

Söndag 3/7: 13.45, SVT 1

Fakta

Robins team

Förare: Robin Larsson.

Teamchef: Lasse Larsson.

Teamchef/chefsmekaniker: Michael Jernberg.

Mekaniker: Johan Danielsson, Andreas Lindberg, Frank Strömqvist, Mikael Eliasson, Stefan Mårtensson, Anders Ljunggren.

Mediaansvarig: Simon Ericsson.

Chaufför: Åke Spånberg.

Fakta

Ställningen i VM-serien

1) Mattias Ekström, Sverige, Audi S1, 125 poäng

2) Petter Solberg, Norge, Citroen DS3, 120

3) Sebastien Loeb, Frankrike, Peugeot 208, 83

4) Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen Polo, 83

5) Andreas Bakkerud, Norge, Ford Focus RS, 81

6) Toomas Heikkinen, Finland, Audi S1, 70

7) Timmy Hansen, Sverige, Peugeot 208, 68

8) Robin Larsson, Sverige, Audi A1, 49

9) Timur Timerzyanov, Ryssland, Ford Fiesta, 49

10) Kevin Eriksson, Sverige, Ford Fiesta ST, 47

David AxelssonSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons