Annons

Norges svar – efter Ulricehamns publikpåstående: "Vi hade 70 000"

Större än någon världscuptävling förra säsongen hävdade Ulricehamn.– Vi hade 70 000 förra året, kontrar Holmenkollens Kristin Säteröy.
Skidor • Publicerad 23 januari 2017
Foto: Sune Broman/TT
Foto: Sune Broman/TT

Det har jonglerats en del med publiksiffror den gångna helgen och Ulricehamn har flera gånger jämförts med Holmenkollen. Arrangörerna på Lassalyckan har själva gått ut med att förra säsongens bästa dagsnoteringar var lördagen i Holmenkollen och Val di Fiemme på Tour de Ski med 25 000 besökare vardera.

– Det är siffror vi fått från FIS marketing, säger marknadsansvariga Pernilla Nimmermark.

Annons

När BT försöker kontrollera statistiken uppger FIS huvudkontor i Schweiz att man inte har någon officiell publikstatistik, eftersom man tvingas förlita sig på arrangörernas uppskattningar och inte alltid vet hur tillförlitliga de är. Vissa säljer inga biljetter alls, andra bara till läktarna och det är svårt att bedöma hur publiksiffrorna har hämtats in.

Jakten leder vidare till Kristin Säteröy som är chef för Holmenkollen skifest. Hon är säker på sin sak. Hon slår fast att 70 000 personer kom till den berömda skidstadion utanför Oslo förra året - 40 000 på lördagen och 30 000 på söndagen. Året dessförinnan var det 90 000.

Hur trovärdiga är de siffrorna?

– Ganska trovärdiga. Hade du frågat mig för fyra år sedan hade jag kanske inte svarat samma sak, men numera har vi en helt annan koll, säger Säteröy.

Holmenkollen tar bara betalt inne på arenan. Ute i markerna är det av tradition gratis.

Hur gör ni för att bedöma totalpubliken och komma så nära sanningen som möjligt?

– Det går inte att köra bil till Holmenkollen. 97 procent av alla som ska dit åker buss eller tunnelbana. Det gör att vi enklare kan räkna hur många som anländer till området.

70 000 förra året - hur ser publiksiffrorna ut historiskt?

– Förrförra året hade vi 90 000. Rekordet är 121 000 på en enda dag. Men det var 1946 så det har jag lite svårt att kontrollera… Men jag har sett bilder och det var helt vansinnigt.

Vad är hemligheten för att locka publik?

Annons

– På plats vill man ha en helt annan upplevelse än framför tv:n. Vi försöker skapa en stämning med god mat, musik och fyrverkerier så att det känns värt att ta sig dit.

Pernilla Nimmermark väljer att inte ifrågasätta Holmenkollens uppgifter. Hon är naturligtvis nöjd med 60 000 besökare på två dagar, vilket kommer att bli världscuporganisationens officiella notering.

Vill ni utmana Holmenkollen?

Frågan möts av en stunds tystnad. Sen säger hon:

– Det är klart vi vill. Vi bor i en folkrik region och har möjligheten.

Malin HenriksonSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons