Annons

Beckham i PSG: "Ett reklamtrick"

"Inget annat än ett reklamtrick" – det är en av reaktionerna efter att David Beckham blivit klar för Paris Saint-Germain.
Sport • Publicerad 1 februari 2013
Foto: Michel Euler

Att superstjärnan kan tillföra så mycket på fotbollsplanen är de flesta krönikörer tveksamma till.

Henry Winter på brittiska Telegraph skriver förvisso också om Beckhams fotbollskunnande men betonar pr-värdet: "Beckham är i Paris för att göra det han älskar, spela fotboll och piska in några bollar till anfallaren (Zlatan Ibrahimovic), och göra vad denna fotogeniska personlighet gör utmärkt, marknadsföra namnet PSG".

Annons

Damien Degorre, expert på PSG i franska L'Equipe, är mer cynisk: "Det är inget annat än ett reklamtrick", säger han till bbc.com.

Liknande hållning går att läsa i svenska tidningar: "Ska inte PSG vara ett ställe för heta stjärnor som ska skapa en vinnarklubb i Europa? Det här liknar en klubb där svalnande spelare stannar till på väg mot de ännu större pengarna österut.", skriver Johan Esk i Dagens Nyheter.

37-årige Beckham blev i torsdags klar för den franska klubben, avtalet sträcker sig fem månader framåt.

"En övergång som knappt ens har någon kontakt med en rent idrottslig utgångspunkt", funderar Erik Niva i Aftonbladet.

Expressens Mats Olsson resonerar kring hur mycket stjärnglans det får plats i PSG: "Är Paris tillräckligt stort för både Zlatan Ibrahimovic och David Beckham?", frågar han sig.

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons