Han vet vad han talar om
Inte konstigt att han berättar så bra. Rappt och med en väl sammanhållen dramaturgi. Han går från sitt nuvarande jobb som filmkonsulent med 40 miljoner att fördela varje år, gör några klipp ur sitt liv och återvänder med en påse skarp kritik till svensk film av idag.
Innan första kvarten gått har han spottat ur sig massor av frågor kring filmkonsten. Är filmkonsten krass business eller konst som ska rädda världen? Han är jättekul när han härmar kulturelitistiska karaktärer.
Själv växte han upp mobbad, svart och i en splittrad familj. Han sökte stöd hos filmhjältar typ Stallone och Schwartzenegger, älskade amerikansk film och gick filmskola i ett förfallet Hollywood på 90-talet. Baker Karim jobbade hos cyniska Roger Corman som gjorde ultrakrasst och billigt skräp. Filmindustrin var exploatering, inte konst. Rädda världen genom film? Knappast. Men Francis Ford Coppola och den stora jordbävningen 1994 fick honom att åka till Sverige igen. När han berättade om sin egen uppväxt i tv-serien Familjen Babajou om en svart familj blev han beskylld för att vara rasist.
Baker Karim konstaterar att han måste ta ställning. Han skapade The Black list som synliggjorde svarta kulturarbetare. Hans föräldrar kastades ut från Uganda 1973 för att man skapat hatiska bilder av invandrare. Och han drar paralleller till dagens Sverige: "Vi är hjälplösa inför bilder, röster som skapar bilder om "äkta svenskar" och "icke äkta svenskar". Är svensk film medskyldig till att sprida bilder som skadar? Baker Karim vet vad han talar om - och han är inte nådig när han talar om sin bransch. Ett sommarprogram med innehåll!
Baker Karim
Gör: långfilmskonsulent, regissör
Ålder: 40 år
Låtval: Staten och kapitalet, Roxanne, Southern man, Svarta duvor
Stämning: Stillsam men övertygad insikt
Sista meningen: Ideer är väl det enda som har förändrat världen. Och det är det jag tror på.