Annons
Nyheter

Böljande samkväm på M/S Sylvia

Åsunden ligger i det närmaste spegelblank. Solen vinner över molntapparna. Och sällskapet från Lidköping som ska färdas med M/S Sylvia mellan Ulricehamn och Fästeredssund är på gott humör.
Åsunden • Publicerad 7 juni 2016
Nivåskillnaden mellan båtens däck och bryggan i Fästeredssund var så stor att en och annan hjälpande hand behövdes när resenärerna skulle gå i land för att fortsätta sin resa med buss. Foto: Lars-Åke Green
Nivåskillnaden mellan båtens däck och bryggan i Fästeredssund var så stor att en och annan hjälpande hand behövdes när resenärerna skulle gå i land för att fortsätta sin resa med buss. Foto: Lars-Åke Green

Vi befinner oss på historiskt däck. M/S Sylvia som är byggd i England var med vid landstigningen i Normandie 1944. Bara det är värt ett besök ombord för historie­nördar. Du kan läsa om skutans bakgrund i faktarutan här intill.

Sällskapet från Lidköping, som för övrigt kallar sig Tårtakademin, guidas av Gun Olsson från Ulricehamns guideförening. De är i trygga händer. Kapten på skutan, Lars Brundin, har varit sjökapten till profession.

Annons

Ett stycke ut på sjön, när gästerna har slagit sig ned vid de dukade borden och pratat av sig, börjar Gun Olsson tala om staden vid bryggan som vi just har lämnat. Det blir berättelser om allt från de första dokumenten om Bogesunds existens från år 1308 till uppkomsten av Käringa­rallyt som drog fram mellan de många små fabrikerna i Ulricehamnsområdet.

Resenärerna får också höra om Olof de Verdier, den förste i modern tid som startade trafik med båten Gunhild på Åsunden. Han bedrev verksamheten mellan 1911 och 1953. I dag drivs verksamheten som bolag av Rederi Åsunden.

– Vi var fyra som var intresserade av att etablera turisttrafik på Åsunden och hittade Sylvia norr om Stockholm 2007, berättar en av del­ägarna, Leif Reinholdsson. ”Då var hon 18 ton skrot. I dag är hon 23 ton sjöduglig båt.”

Sylvia genomgick en fullständig renovering, båten byggdes om vilket bland annat innebar att taket ändrades.

– Mellan 50 och 60 turer körs och vi har olika tema för hälften av dem. Det är Gårdarna runt sjön, dramatiserade guidningar med musikinslag och ölprovning.

Framför allt är det närturister, människor som bor fem till tio mil från Ulricehamn som åker med på de guidade turerna, men det förekommer också mer långväga turister.

Häften av resorna är som den Sommarbilagan följer med på, charter. Den här dagen vänder båten vid Fästeredssund. Bron över sundet är för låg, eller vattenståndet för högt. I skrivande stund har vattenståndet sjunkit och båten kan passera under bron.

– Problemet är en vattendom från 1940-talet, där vattennivån får variera mellan 163 och 164,9 meter över havet, förklarar Leif Reinholdsson.

Att konstruera bryggor som stämmer med ett spann på nästan två meter är inte lätt.

När vi passerat Skottek börjar Tårtakademins ledamöter, som dagen till ära har sina respektive med sig, avsmaka de två tårtorna i sällskap av en kopp kaffe. Bakverken är från Ulricehamn och de betygsätts under resan.

Annons

Gun Olsson guidar vidare om historiska höjdpunkter. Om slaget på Åsundens is 1520 då Sten Sture den yngre blev dödligt sårad i strid med danskarna. Den svenske kungen fördes i land vid platsen som därefter fick namnet Skottek.

Strax därefter passerar vi Marbäck där kvarlevorna efter Bredgårdsmannen påträffades så sent som 1994. Lämningarna är ett handfast bevis för att människor rörde sig i trakten för nästan 10 000 år sedan.

– Här på Åsunden åkte jag med Sylvia på min första skolresa 1960, berättar Leif Reinholdsson.

Det var innan båten försvann norrut och blev skrotfärdig.

Kapten tar ett varv runt Tvärön, som är Åsundens största ö, för att gästerna ombord ska få höra om Birgit TH Sparres liv och Gårdarna runt sjön. Strax därpå passerar vi Tvärredslund, den gamla förläggargården som nu ägs av Leif Mannerström. Vi närmar oss resans mål Fästeredssund efter en båtfärd på drygt två landmil. Sundet var redan på vikingatiden en strategiskt viktig plats för att stoppa fienden som kom söder ifrån.

Inger Dahlin-Ros

Gun Olsson guidar under båtturen. Foto: Lars-Åke Green
Gun Olsson guidar under båtturen. Foto: Lars-Åke Green
De glada resenärerna heter Ingrid Svensson, Ingemar Lundborg och Helena Lundborg. Foto: Lars-Åke Green
De glada resenärerna heter Ingrid Svensson, Ingemar Lundborg och Helena Lundborg. Foto: Lars-Åke Green
Nivåskillnaden mellan båtens däck och bryggan i Fästeredssund var så stor att en och annan hjälpande hand behövdes när resenärerna skulle gå i land för att fortsätta sin resa med buss. Foto: Lars-Åke Green
Nivåskillnaden mellan båtens däck och bryggan i Fästeredssund var så stor att en och annan hjälpande hand behövdes när resenärerna skulle gå i land för att fortsätta sin resa med buss. Foto: Lars-Åke Green
Ingemar Eyton serverar en av tårtorna som akademin ska testa, från vänster sitter Elisabet Gustafsson, Gunda Larsson, Christina Johansson och Bruno Karlsson. Foto: Lars-Åke Green
Ingemar Eyton serverar en av tårtorna som akademin ska testa, från vänster sitter Elisabet Gustafsson, Gunda Larsson, Christina Johansson och Bruno Karlsson. Foto: Lars-Åke Green
Leif Reinholdsson, till höger, i samtal med kaptenen på M/S Sylvia, Lars Brundin. Foto: Lars-Åke Green
Leif Reinholdsson, till höger, i samtal med kaptenen på M/S Sylvia, Lars Brundin. Foto: Lars-Åke Green
Villan i Fästeredssund var enligt uppgift en födelsedagsgåva från Algot Johansson till hustrun Hildur. Foto: Lars-Åke Green
Villan i Fästeredssund var enligt uppgift en födelsedagsgåva från Algot Johansson till hustrun Hildur. Foto: Lars-Åke Green
Fakta

Fakta om Sylvia

M/S Sylvia byggdes av järn 1943 på ett varv i England. Hon levererades till Royal Navy och var en av de många båtar som användes vid landstigningen i Normandie 1944. Efter andra världskrigets slut kom hon med tiden till Landskrona. Därefter hamnade hon i Åsunden, köpt av Folke Rundqvist 1953.

Hon gick i trafik på Åsunden fram till 1962, därefter trafikerade hon bland annat Mälaren, Hjälmaren, Åkers kanal och skärgården utanför Åkersberg.

Rederi Åsunden bildades 2007 av Görgen Rosell, Anders Johansson, Leif Reinholdsson och företaget Resdax med målsättningen att återföra Sylvia till Åsunden och där bedriva turistbåttrafik. Rederiet köpte Sylvia och lät henne genomgå en totalrenovering, något som tog nästan ett år. Sedan 2008 går hon i trafik på Åsunden med Ulricehamn som hemmahamn. År 2014 sålde de båda förstnämnda sina andelar till Jonas Wallgren och Sven Gustavsson.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons